tisdag 11 mars 2008

sista Greklands rapporten


Jag vet, bilden är inte från Grekland men ändå.
Det är Klüft på träningsläger i Frankrike.
Min kamrat Kalle Melander får ta emot mycket skit för sin bild som korades till Årets Bild 2008.
Det är kanske bra att det kommer upp men det är på samma gång synd och tråkigt att det blir så mycket gnäll.
Det sköna är att Kalle inte gjort något fel. Han har ALDRIG skrivit att det är koleldat, skitigt och allt vad det är i någon bildtext.
Han har mörkat ner himlen lite i photoshop, jag har sett RAW-filen. Vem gör inte det? Jag lovar er att det finns värre photoshop grejer som får pris i den där tävlingen. Bra dock att det väcker så mycket debatt. Det måste tyda på bra journalistik när man kan beröra och uppröra på det sättet som Kalle gjort. Hade det handlat om text hade det varit höjt till skyarna och det hade snackats journalistpriser och annat. Nu är det "bara" bilder. Man blir rätt trött på det där. Läste i en mediatidnig innan ÅB.
(inte journalisten utan den andra vad den nu heter?) På en sida står det om en reporter från VK som fått ett pris av någon anledning. En sida. Ja, det är väl okej. Läser också en liten notis om att den svenska fotografer Pieter ten Hoopen vunnit VM i fotografi. Ja, så kan det vara. Jag minns när Jonas Lindkvist fick ett andra pris i foto VM och det stod inte om honom alls i hans "egna" facktidning.
Rättvist är det inte. Otacksamt.
Adam Haglund kommenterar mitt inlägg om Årets Fotograf. Jag vet inte om han fattat mig rätt riktigt.
Jag menar inte att varken Magnus eller Jonas skulle bli årets fotograf i år. Det är inte det utan snarare så som du själv säger att en fotograf som plåtar sport aldrig kan bli Årets Fotograf. Det är synd eftersom det är en presstävling Årets Bild och en stor del av pressen handlar om sport. Men att fotografer som aldrig fotograferar sport blir det gång på gång.
Rättvist är det inte. Otacksamt.
Låter jag bitter idag kanske?
Nej, tok. Solen skiner och jag har packat ner mina skitiga grejer och ska snart vända hemåt.
Livet leker.
Visste ni att det var Kalle Melander som fick igång mig att fotografera. Min pappa Björn köpte alltid Aftonbladet när jag var liten och då såg jag hans bilder där. Jag var sådär 14-15 och det var väl min lilla pojkdröm på något sätt.
När han blev Årets Fotograf 1986 var jag glad som en speleman och jag läste om honom i tidningen FOTO.
Wow liksom. Idag känner jag honom ännu bättre. Jag är glad för det, du är en stor inspiratör Kalle.
1991 jobbade jag en sommar på Aftonbladet och jag letade efter hans negativ utan något resultat.
Jag hittade inte ens hans skåp. Det fanns då bara rykten om att Kalle flyttat till Gotland och klipper får. Någon sa att han jobbar på TV och någon hade ingen aning.
Jag fick höra en historia runt det där året han blev årets fotograf. Han var ny på Aftonbladet och satt i fotografrummet.
Andra dagen tror jag det var. Någon rusar in och säger att Palme är skjuten på Sveavägen.
- Var ligger Sveavägen då, frågar Kalle lungt på sin breda gotländska.
Och så åker han.
Men nu vet jag att den där braiga historien inte riktigt stämmer. Tyvärr.
Kolla aldrig en bra historia!
Nu till flygplatsen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att jag förstår vad du menar (ang. vilka ämnen som premieras i ÅB), men jag tycker nog att det är rätt att "stora" ämnen prioriteras framför mindre relevanta ämnen.

Det är viktigare (=bättre journalistik) att belysa malariaproblemet i Afrika än att plåta sport i Sverige, helt enkelt.

Det är bra journalistik som ska belönas. Att många fotografer ägnar sig åt sport är inget fel, men inte skäl nog att premiera sportbilder lite extra.

Alltså, fokus ska ligga på bilderna och berättelserna, inte fotograferna.

Lars D sa...

Kom hem och där låg tidningen Journalisten med 5 sidor om Årets Bild.
Vad roligt!

Anonym sa...

Journalistik har många olika genres. Att malaria ( som mycket få svenskar drabbas av varje år) automatiskt är viktigare är sport och motion som utövas och upplevs av miljoner svenskar varje dag håller jag inte med om. Att Åkes bilder är bra och viktiga håller jag dock gärna med om.

Hälsn Jonas Lindkvist

Anonym sa...

Jonas har en poäng!

Dock skulle man kunna motivera att "icke-svenska" ämnen bör väga tyngre än "svenska", då 98,5% av världens befolkning är just icke-svenskar... Och att barn dör i tusental är relevant även för oss, även om barnen inte är svenskar.

Sport är inte oviktigt! Men det känns cyniskt att se det som viktigare än tex malariaproblematiken.

Så för att återgå till den ursprungliga frågeställningen: Bör vissa journalistiska genres väga tyngre än andra?
På det svarar jag: Ja.

Anonym sa...

För mig som jobbar med bildjournalistik så känns dina jämförelser löjliga och okunniga.

Hälsn jonas

Anonym sa...

Jag jobbar också med bildjournalistik. Förklara gärna vad i mitt resonemang du anser vara okunnigt och löjligt.

Anonym sa...

Tack kompis
va inte riktigt beredd på att lobbist stormen som drog i gång efter prisutdelningen... helt galet ... där man vill flytta focus från innehållet i bilden till mina färdigheter i photshop.. bara för att sänka trovärdigheten på mitt journalistiska arbete...men hoppas att det värsta är över nu...

Palme historian är nästan sann .. bara fel tidning.. jag va på expressen när Palme blev skjuten ..

allt det bästa / Kalle

Anonym sa...

Dags för en "helrenovering" av Årets Bild. Vi behöver helt nya regler och direktiv för tävlingen.
mvh
Christer Höglund

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden