onsdag 2 april 2008

Bombay


WOW! Jag har hittat en slö och trött uppkoppling här nu.
Vad roligt.
Jag såg att jag hade en 50 mail men jag hinner inte svara på alla idag.
Det kommer.
Bombay är en annan grej mot Delhi.
Staden är helt annorlunda men ändå så lika.
Här finns havet men det är också så mycket, mycket stimmigare på något sätt.
Och skitigt som bara den. Trots två duschar om dagen så grusar glasögonen och ögonen också igen helt.
Igår var vi i en kåkstad får man nog kalla det och den vardagen är något helt annorlunda.
Barn som springer runt nakna i sopor, fiskar som har 1000 flugor runt sig. Någon som faktiskt bajsar direkt på gatan. (inte en helt ovanlig syn här i Indien)
Våra jobb flyter på som dom ska men allt tar så otroligt med tid. Igår satt vi i en liten taxi i nästan 4,5 timmar.
-Bara lite stadsåkning, som vår "fixare" säger.
Jo, jo men det tar ju tid.
- Tii, säger vi och skrattar.
"This is India"
Det är svårt att blogga om jobben eftersom jag kan få tidningen efter mig. Det är svårt att visa bilder för jag kan få samma jakt så att säga.
Ikväll tar vi natt-tåget till Bhopal och anländer där i morgon bitti. Där ska det stå en gubbe och vänta med bil som tar oss in i landet en 20 mil. Vi får se vart vi landar. Jag tvivlar på uppkoppling men man vet aldrig.
På söndag sent, ska vi nog vara tillbaka i Delhi.
Spännande tripp det här. Indien är på ett sätt fotografens drömland.
Igår blev en snubbe på gatan som satt och hackade sten förbannad, ja han var faktiskt förbannad och skällde på vår fixare att jag INTE tagit en bild på honom. Alla, mer eller mindre vill vara med på bild och det i sagolika miljöer.
Men historien måste ju finnas där också. Jag har svårt att bara gå runt och knäppa på stan. Men jag gör det ändå.
Det är roligt. Varmt är det också men skitigt som sagt.
Magen håller en otroligt lust till att vilja vara med, hålla mig på gott humör.
Jag tänkte på den igår i taxin. 2,5 timme hem i Bombays rusningstrafik.
Hade den svikit mig då, hade jag haft det så himla jobbigt. Riktigt jobbigt.
Nu gjorde den inte det, så på kvällen gav jag den vin och god kyckling. En förrätt som var som en bruschetta om det nu stavas på det sättet.
F hemma har feber igen tyvärr. Annars leker livet.
Hörs igen, då ska jag berätta om tågresan. Om Bophal och det.
Mys så länge.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att läsa om er reportageresa! Hoppas knäcken hamnar på nätet så jag får läsa dem sen. :-)

Anonym sa...

Hälsa M från mig.
Maaaalmö FF
/Brunte

Anonym sa...

Indien verkar LÄTT!
/P

Anonym sa...

Jag har besökt din hemsida, vilken inspiration!

Carolina Klüft är den som är med på flest bilder. Jag såg henne på en MAI-gala dit jag bjudits av en beställare i elfte timmen. Förutsättningen för mitt deltagande var att jag kunde ta med ett barn, Samuel. Så han har också sett henne, han älskar friidrott (eller ”hoppaspringa” som han kallar det), men den gången, med världseliten live, blev han förtrollad av en utväxt i ansiktet på mannen som bjudit mig och kunde inte sluta pilla på den.

Claes

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden