torsdag 9 oktober 2008

Dubbar och liniment


Jag vet inte hur många fotbollsmatcher jag gjort som fotograf.
Vill heller inte veta. Min första gjorde jag i Sala och min mer än snälla mamma körde mig dit innan jag hade körkort. Tack mamma.
Igen.
Det är inte så att jag påstår att alla sportmänniskor är dumma men ibland är dom nog det ändå.
Jag och en reporter åkte ner till Tyskland för att träffa en fotbolls-stjärna.
Skriver inte ut hans namn men vi skrev ner den där intervjun bara för att se hur dumt allt var. Jag kunde inte sitta kvar under hela så jag gick ut en sväng för att ta lite luft. Läs och bedöm själva.

Kan vi sätta oss i cafeterian?
- Hur lång tid tar det?
Det beror på vad du har att säga.
- Jag har inget att säga!
Det visar sig att det är nog det enda kloka han säger under hela intervjun.
Har proffslivet blivit vad du hade väntat dig?
- Ja.
Vad hade du förväntat dig?
- Det här.
Är inte Möchengladbach en håla?
- Jag bor inte i Möchengladbach, jag bor i Rhyte.
Rhyte, hur stavar man till det?
- R, H, Y..... nej, jag vet inte, du får kolla upp det.
Är Rhyte ett samhälle eller en förstad till Möchengladbach?
- Jag vet inte, jag bara bor där.

Hur många mål gjorde du i våras?
- Sju
Inget under hösten?
- Jo, ett i min debut.
Åtta totalt då?
- Nej, sju
Hur många landskamper har du gjort?
- Sju- åtta
Så många, vilka matcher?
- USA, Skottland, Turkiet och Hong Kong tror jag.
Den sista var väl under Asien-turnén i maj?
- Nej, Seoul.
Men det blir ju bara fyra landskamper?
- Ja, kanske det, jag vet inte så noga.
Din karriär, när kom du till MFF?
- När jag var 15, 16, 17 år sådär.
Debuten?
- Mot Trelleborg.
Jaha, var det inte mot AIK du gjorde din första match?
- Jo, det var andra gången jag debuterade.
Hur ser du på framtiden?
- Jag är bara 23 och har framtiden för mig. Blev ju proffs tidigt, kom hit när jag var 20 och nu har jag varit här ett år.
Då måste du väl vara 21 år?
- Ja, det stämmer nog.
Kan du tyska nu?
- Jag förstår allt dom säger och kan även prata.
Vad gör du på fritiden då?
- Sitter mest hemma med flickvännen. Bio kan man inte gå på, alla filmer är dubbade, man begriper ingenting vad dom säger.
Vad har du för fritidsintressen annars?
- Jag fiskade mycket hemma i Sverige. Det kan jag inte göra här nere, men det är ganska många som gör det faktiskt. Fast jag vet inte var, jag har inte sett något vatten.
Trivs din flickvän med livet här nere?
- Hon tycker nog det är långtråkigt när jag är borta.
Vad gjorde hon hemma i Sverige?
- Hur FAN ska jag kunna veta det. Vänta lite, undersköterska finns det något som heter så?
Ja det gör det, jobbade hon alltså inom vården?
- Ja något inom vården var det nog.
Jag tänker ibland på om vi jobbat på Sveriges radio. Hur hade det låtit då?

Ha en riktigt skön helg!

12 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om fotboll så är det ju rätt fantastiskt vad man kan lära sig av de rutinerade fotograferna.
En gång var jag praktikant på en morgontidning i södra sverige och fick följa med en duktig fotograf på fotboll. Jag såg verkligen fram emot matchen och det skulle bli riktigt spännande att gå på fotboll.
När jag hade varit där i fem minuter så sa den ruitnerade fotografen...
- Du, kan jag sätta dig i en taxi så kan du åka till redaktionen med min rullar. De måste framkallas snabbt! Vi har bråttom!
Satan tänkte jag. Vilken jäkel! Här fick man bara fotograferat fem minuter av matchen!
Fast när man blev lite äldre så var han rätt schysst ändå den där fotografen. haha!
(Jag behöver inte nämna hans namn men det börja på D och slutar på Berg)
Själv vill jag vara anonym, eftersom detta satt djupa spår varje gång jag skall gå på fotboll ....Jag tror att jag måste åka iväg efter några minuter! varenda gång! =)

Anonym sa...

Jörgen pettersson?

Anonym sa...

Måste vara Jörgen Pettersson. Har hört av en gammal klasskompis till honom att han skulle vara glad att han hade fotbollen, för ingen vanlig arbetsgivare skulle anställa honom. Inte den smartase björnen i skogen om man säger så...

Anonym sa...

Tack för fredagens skratt!

Slutar inte att imponeras av alla berättelser du har att delge oss.
Nästa gång du är i Lund får du gärna bjuda mig på långlunch och berätta historier för mig =)

Sa Who

Anonym sa...

Efter att ha jobbat med fotbollsspelare i närmare 20 år så känner jag att din intervju stämmer med ca 80% av alla proffs spelare. 19% har inte ens denna vivå av intelekt och sedan finns enprocent som faktiskt kan vara både pratbara och trevliga.

Hälsn Joli

Anonym sa...

Men är ändå inte det här nån form av brillians? Nu var jag ju uppenbarligen inte på plats när den här intervjun genomfördes men jag får ändå en liten nedrökt, dekadent känning med en inte så liten touch av självironi. Svaren fotbollsspelaren ger är ju så pass apatiska/arroganta, att det känns som om ni lika gärna kunde ha intervjuat Pete Doherty.

Antar att så inte var fallet, men ändå.

Anonym sa...

"smartase", "proffs spelare", "vivå", "intelekt", "brillians". nivån på kommentarerna imponerar också...

Lars D sa...

Hej Daniel.
Är det sant? Var jag så stygg med dig? Ja, det var tuffa tider då och det kanske därför du blommat ut till en av dom bästa själv. Du har mycket att tacka mig för men gör du det? Ordentligt alltså...
Hej Jocke och Fidde
Jag säger ingenting!
Hej Who
Javisst, det gör jag gärna, men jag är väldigt sällan i Lund.
Hej Joli
Ja, du vet ju hur illa det kan vara...

Anne sa...

Vidvinkel. close-up?

Anonym sa...

Va, hur kunde du komma ihåg att det var jag trots min anonymitet!! haha!
Men så var det, du lärde mig att jobba snabbt, dvs klara jobbet och fixa bilderna på fem minuter! ..och skall man lära sig så skall det vara den tuffa vägen!
Tack kompis! Ordentligt!
Säg till om jag kan kan göra dig en tjänst nån gång? hahaha!

Anonym sa...

Svar till "dan":

Stor bokstav i början på meningar, besserwisser...

Anonym sa...

Mönchengladbach..... :-)

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden