tisdag 28 oktober 2008

Ombytta roller


Förr i världen sneglade vi inom dagspressen på magasinen och deras porträtt.
Det var alltid så snyggt och det fanns tidningar som satsade på dom där porträtten ordentligt.
Tidningen Månads Journalen hade alltid porträtt tagna av dom bästa fotografera.
Det var bra och vi ville bli bättre på det där.
Idag har vi bytt roller känns det som. Vill man se bildreportage idag så får man vända sig till magasinen.
Porträtten finns i dagstidningarna men långt ifrån dom bästa fotograferna tar dom.
Det är inte särskilt snyggt och den utvecklingen är tråkig tycker jag medan jag såklart njuter av magasinens bildreportage.
Okej, nu är ju inte allt så här svart och vitt men tendensen är tydlig tycker jag.
Nätet är såklart också en källa till inspiration.
Jag återkommer ofta till den här NY-times fotografen Damon Winter, se hans senaste här.
Ett första avsnitt i Tobbes serie finns nu att se här. Det ska bli spännande att se alla avsnitt tycker jag.
Igår njöt jag en röding tillsammans med två goa fotografvänner.
Det var mycket skratt och snack om man säger så.
Mer sånt.
Bilderna är från OS i Turin 2006.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden