torsdag 9 oktober 2008

Skövde


När jag började min karriär i det här yrket så låg det mycket prestige i att ha ett fast jobb.
Man kallade yrket för pressfotograf och det var inget konstigt med det.
Vi satt i köket och väntade under intervjun och så. Typ.
Nej, det är inte stenåldern jag lovar.
När jag hade varit en sväng i Stockholm och inte hade lyckats få något "riktigt" jobb så sökte Skövde Nyheter en fotograf.
Jag sökte såklart, det var så man gjorde.
Åkte till Skövde på intervju men fick sen veta att dom valt mellan mig och någon annan.
- Du är för bra för detta, sa dom i telefonen.
Jag minns att jag var hemma hos min kompis Janne och blev lite förvånad över deras orsak för att jag INTE fick jobbet.
- Du kommer stanna något år och sen drar du vidare, fyllde dom på.
Javisst, förmodligen hade dom rätt, kanske inte. Inte att jag var för bra men stanna i Skövde, jag har ju ingenting med Skövde att göra. Eller så hade jag gillat det, det får jag aldrig reda på.
Några år senare kom jag ner hit till Sydsvenskan och då var det mycket konserter och jag åkte till Hultsfred och plåtade "jim rose cirkus" som uppträdde där. (ja, det är han med strykjärnen, men det var inte det enda.) Jag lyckades kära ner mig i en kvinnlig kollega från just Skövde nyheter men det var inte besvarat och det var heller inte särskilt uttalat och när jag kom hem så var det nog helt borta ur huvudet.
Men jag kan ju undra om det var hon som fick tjänsten och ett tag så ångrade jag mig nästan.
Det gör jag inte längre.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden