fredag 14 november 2008

-Tagning!


Långt ute på Dalarö i Stockholm står det tre stora filmlampor och förändrar den tråkiga dagen till dagsljus.
Hela dagen lyser det upp trots att det emellanåt regnar fint ner från den grå himlen.
Inne i lagården spelas det in film och det luktar inget vidare kan jag lova.
Det är trångt som bara den, kallt och geggigt.
Ingen vidare lyxtillvaro och vi hängde där från tidig morgon.
Filminspelningar är spännande tycker jag. Så mycket folk där varje individ tycks ha något att göra och efter mycket strul och annat är det helt plötsligt dags.
- Tystnad.
- Kamera.
-Tagning.
- Varsågoda.
Och så blir det tyst som bara den och så gör skådisarna sitt och så säger någon helt plötsligt:
- Tack.
Sen gör man klart för något nytt och under vår tid i filmljuset så spelades det kanske in 40-50 sekunder.
Mycket jobb.
Alla vill åt samma håll och det blir en skön stämning i en sån där grupp.
Trots att alla fryser som bara den och går runt i olika jackor med olika svenska filmtitlar på.
Nu är jag hemma igen och sitter och jobbar med bilderna hemma.
Det är lugnare här och så åker jag upp till jobbet i eftermiddag.
Vi har ju möte och allt.
Annars önskar jag bara en god helg till er alla.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit på en filminspelning men jag tyckte det var det mest sega jag upplevt.
Vad var det för film?
Lisa

Lars D sa...

Hej Lisa
Jovisst kan det bli lite segt men det tror jag beror mest på att man själv inte har något att göra hela tiden. Dom som är uppe i det tycker nog det är fullt upp liksom.
Just den här filmen heter Millennium, dom filmar tre stycken. Premiär för "män som hatar kvinnor" i februari och sen rasar det väl på antar jag.
/ LarsD

Fredrik sa...

Jag var statist i de brittiska Wallanderfilmerna som har premiär snart och visst var det segt emellanåt. Men så fort det var tagning, pumpade adrenalinet igång. Ska bli spännande att se resultatet. Förmodligen är man bortklippt – och det är kanske lika bra det!
Tror att många har stora förväntningar på Millennium. Böckerna var ju jäkligt bra.
Tycker bilden är skön, Lars. Det är långt från de glassiga premiärbilderna.
Fredrik
PS. Fick ihop mitt första bildspel idag. Önskade att jag hade ljud från fototillfället, men nu blev det Jan Johansson istället. Vore kul med lite repsons från ett proffs.
Ha det!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden