tisdag 23 december 2008

Gott Nytt och allt det där


Okej, december är inte min månad. Mer och mer känns det så.
Får jag inte hjärtattack detta året så blir det nästa. Eller nästa.
Nu börjar det värsta gå mot sitt slut och allt förvandlas snabbt från 180 till 0 ganska snabbt.
Då sitter man bara där.
Noll.
Man kopplar upp sig men det händer ingenting på julen. Ingen uppdaterar.
Inga nya grejer, inget nytt bara stilla, lugn och ro.
Jag hoppas inte jag bloggar. Jag ska försöka men känner jag mig själv rätt så slänger jag säkert in något ändå.

Söndagen var min sista dag som fotograf på ett tag. Jag har fått ett nytt uppdrag på tidningen. Det kändes lite vemodigt. Jag var på bandy och det är inte vanligt kan jag lova när man jobbar på en sydligt lokaliserad tidning.
Nu är jag ledig fram till den 2 januari när jag kör igång igen. Åhh så skönt med nytt år och ny energi.
Jag är inte helt klar med om jag klarar det, men något i mig säger ju såklart att jag kommer göra det. Själva uppdraget klarar jag nog men jag är inte säker på att jag klarar att inte fotografera så mycket som jag är van vid. Eller så får jag tillbaka kicken till det igen. Den verkliga kicken. Vi får se.
Nu har jag nästan plåtat varje dag yrkesmässigt i 21 år. Men just därför har jag sagt till min chef att jag hoppar in och gör mina egna grejer ändå för det går nog inte att vara utan. Det är ju en stor del av syret, att få uppleva och berätta en historia. Det ligger mig för nära hjärtat bara för att helt klippa av.
Men ni hör, jag är lite skräckslagen ändå, men jag lugnar mig. Det blir bra.
Och kul.
Nu ska jag liksom ni försöka att inte sitta hela julen och tanka in bilder till olika tävlingar. Man måste vila lite också. Umgås och käka lite mat. Dricka en snaps också kanske. Eller kanske, det blir det ju och så rankar jag senapen som en av de bästa kryddorna och det gasar man ju på med på det så kallade julbordet.
Nyårslöften? Är det bra? Nej, jag vet inte. Ett år för länge sen så skulle jag börja röka tänkte jag men det vadet sprack redan innan nyårsdagen hade slutat.
Dumt såklart.
Vadet alltså.
Nej, nu börjar det bli för privat.
Klipper här tror jag men jag får ju ändå avslutningsvis önska er alla en jävla god jul och ett duktigt nytt år!
Hörs.

6 kommentarer:

NickelKickel sa...

Hej Lars. Tack för din fina kommentar. En sådant omdöme från en aktad kollega värmer. Speciellt när man sitter nedtryckt i skorna och inte hittar ett skit att putta iväg till årets blid... Men jag ska nog hitta nåt.
Låter intressant med nya uppgifter för din del. Sånt är jag sugen på också. Den där kicken du nämde...
God Jul. Jag firara i vinterlandskapet där jag en gång föddes.
Ha det.

Anonym sa...

Nytt jobb på gamla jobbet? Undrar vad det är, men jag stod i samma situation för ett par år sedan och tänkte detsamma som du. Men tänk, det nya jobbet, på det gamla, visade sig ge massa nytt som det gamla inte skulle fört med sig. En sådan ändring är ju inte irreversibel heller för den delen. God Jul och sköt om alla därhemma. Vi drar till Borås, kanske träffar man Tunbjörk (om han ska fira jul i mina föräldrars lägenhet).

Hörs!
Claes

Mattias Johansson sa...

Gott Nytt år och sköt om dig och din familj i jul! Vi ses 2009.

Anonym sa...

Grattis alla fotografer på Sydsvenskan. Er bildredaktion kommer att regera många år framåt speciellt med en sådan chef.

Joli

Anonym sa...

Sydsveriges svar på Norges Espen Rasmussen?

Lars D sa...

Hej Nils.
Ja, kickar är aldrig fel.
Hej Claes
Jag ska bli bildchef på Sydsvenskan så jag lämnar ju inte bilden direkt.
Hej Mattias
Gott Nytt på dig och de dina, hoppas att det blir fint.
Hej JoLi
Tack, du är snäll men det r ju ingen trollkarl som kliver på direkt.
Hej Anonym
Haha, det var smickrande att bara din tanke flög upp.

/ LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden