tisdag 6 januari 2009

Det blir bättre sen


Tillbaka från verkligheten till vardagen.
Vad är väl en plogad is, sol och sånt mot blåst från sidan och tvättkorg och matalagning?
Nu kör snart året igång ordentligt.
På måndag så börjar det på riktigt känns det som. Då är helgerna över.
Själv är jag klar med ÅB, Lemberg, Poy nu.
Det är skönt som bara den, en märkligt stor tyngd som försvinner från axlarna.
"Bara" WPP kvar nu men det ska grejas ikväll tänkte jag.
Har ni sett att danskarna gjorde ett litet bildspel med vad man får göra och vad man inte får göra för några år sedan.
Du kan se den grejen här.
Frågan är om inte reglerna är för många i fototävlingar.
Då menar jag inte det man får göra med bilderna utan snarare antal, klasser, och annat.
Min kompis Tobbe har ju en jättebra grej men hälften av bilderna är ju tagna i utlandet och hälften i Sverige och egentligen så finns det ju ingen "klass" för det. Då hämmar ju reglerna journalistiken så att säga och det vore ju en skam om inte bilderna fick vara med på juryarbetet.
Synd, men det kanske är vi själva som är för känsliga för att reglerna följs och så blir det liv när Assur får pris med några polaroidbilder när det egentligen står i reglerna att det inte får vara ramar på bilderna.
Synd tycker jag.
Klasser och ett bra samvete borde räcka tycker jag och sen får dom bilder som juryn gillar bäst pris.
Så svårt borde det inte behöva vara.
Min kompis Joans i NY skickar en liten film om vita husets fotograf som nu får sluta med Bush.
Du ser den här.
Nej, nu börjar allvaret.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, och tack för alla tips om både det ena och det andra, ja, tack för att du finns! Hur många bilder skickar du in till tävlingarna egentligen?

sonny

Anonym sa...

Om matinspirationen tryter kan jag tipsa om Kinga kingens matblogg http://matmani.wordpress.com/

Annars är "sen" världens mesigaste ord.
Det finns bara nu.

Handtag famntag
åjw

Anonym sa...

Det finns plats för alla bilder i ÅB. Öppen klass....
(Ja det skulle ju vara för bedrövligt om det inte fanns plats för alla bilder.)
Ang Tobbes problem, så hade vi på min tid en syn på reglerna att det var avgörande vart TONVIKTEN i reportaget låg, hur såg fördelningen ut i antal bilder och vilken känsla gav reportaget. Utifrån det så skickas bilderna in i utlänskt eller svenskt reportage. Ibland så flyttade juryn reportagen mellan klasserna, helt enligt reglerna.

Det skall för övrigt bli intressant att följa klassindelningen framöver i ÅB. En anledning till att det finns, enligt min mening allt för många klasser i ÅB, är att förr skapades det klasser för att "landsortsfotograferna" skulle få pris. Nu kommer vi snart att gå in i ett skede där risken är stor att det skapas klasser för att de fast anställda fotograferna skall få pris.

I år hoppas jag även att många "mobiltelefonbilder" blir nominerade av medlemmarna så att de får plats i tävlingen. Det har varit ett år med fantastiska nyhetsbilder tagna av "allmänheten". Det skulle jag tycka vore ett större journalistiskt misstag om de inte kom in i ÅB än att Tobbe inte vet i vilken klass han skall skicka in sina bilder i.

Christer Höglund
f,d ansvarig för ÅB

Lars D sa...

Hej Sonny

Tack, det var snälla ord det. Tack själv för att du finns.
Jag tror det blev tre reportage och så lite singelbilder.
Kommer du till Lund och kollar 10 fotografer?

Hej Christer
Jovisst finns det plats för alla bilder men öppen klass är ju som du själv skriver en lite "skapad" klass kanske.
Ja, ja det finns mycket att säga om tävlingar hit och dit. Jag tycker det är roligt att det finns och jag beundrar folk som jobbar med det.
På ledig tid och utan pengar oftast.
Wow! liksom.
Men jag hoppas inte att telefonbilderna tar över tävlingen, jag tror det skulle vara ett sätt att trycka ner kvalitén för mycket.
Men det tycker jag.
Bara jag kanske.
Jag ser hellre att multimedia kom in och det borde det gjort för länge sen om nu tävlingen ska följa tidens tempo.
Men det mest spännande och skrämmande är ju detta med frilans och anställd.
Klasser för anställda? Ja, det fanns ju förra året i "one weeks work".
Men trenden går mer och mer åt att frilansarna tar hem priserna. Varför är det så?
Tar dom sig mer tid? Ser dom chansen för reklam för sig själva? eller är dom fast anställda fotograferna mer för grejer och tjänstebilar och har glömt innehåller för mycket tror du?

/ larsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden