fredag 13 februari 2009

Det är så ini helvete så vi jobbar på Sydsvenskan!


Handen på hjärtat.
Hade du skickat den här bilden till world press photo?
Smaka på det. world press photo.
Men den fick pris och fotograferna på den polska tidningen har firat idag.
Tårta och fest. Glädje. På samma sätt som vi på Sydsvenskan.
Dagen har varit het tokig. Vilken stressig dag. Man tror inte det är sant.
Stress, stress, stress och så mitt i alltet så får Bävman pris.
Sjukt stort. Sen har det rullat på och det är inte förrän nu jag hunnit kolla på alla bilder.
Jonas ringde under dagen.
- Våra sportbilder är inte riktigt med på samma karta.
Nu kan jag svara honom.
- Nej, våra sportbilder är ju oftast tagna i sportsammanhang.
Med risk för att bli lite sur sådär men det är ju ändå min blogg.
Jag gör som bekant vad jag vill på min egen blogg.
Men är det inte lite mycket Georgien och simhopp i tävlingen?
Varför räcker det inte med att Lars Lindqvist Georgien bilder får pris?
Dom är ju bäst!
Jag passar på att gratta dig Lars, satan vad roligt.
Bara det.
Två (2) svenskar i world press photo.
Ingen dansk.
Nu tar vi över och varför gör vi det?
Jag och Bävman snackar på kvällen och vi säger båda att hos oss på Sydsvenskan blir alla glada för att det går bra för Johan.
Blommor, bakelser, glädje och skratt. Ingen jante, inga sura miner.
- Du peppade mig, säger han.
- Lägg av, säger jag.
Vi sporrar och stöttar varandra och det var precis det som de danska "stjärnorna" sa när dom helt "plødsligt i varldsklasse" som deras första bok hette sa.
- Vi hjälper varandra. Vi ger varandra tips, hurrar och gläds åt varandra.
Kanske, kanske vi börjar vända den här svenska skutan åt rätt håll och ingen är gladare än jag.
Jag kan ju inte låta bli att vara stolt både för Johan och Lars.
Och varför skulle jag? Låta bli alltså.
Johan slår jag dessutom i pingis.
Hoppas att vi blir ett stort svenskt gäng i Amsterdam första helgen i maj, det vore roligt.
Är detta bra?


Suck!

Idag slutade tyvärr Jenny Leyman hos oss, hon vann dessutom "veckans bild".
Istället för henne så hälsar vi Linda Axelsson välkommen tillbaka på jobbet.
Kul.
Åsa vann vinlotteriet och idag på fredagsbönen så var vi så mycket folk så kanske vi ska börja ta betalt för bildredaktionens fredagsbön. Brunte berättade om Norrlandsdagarna.

Foto: Jenny Leyman
Min kompis Tobbe är ju bara för skön. På många sätt.
Jag gillar honom. Är man ute på turné (bara för att fortsätta med rockstjärnekomplexen) med honom händer det alltid något.
Han är världens snällaste, Tobbe men har han stått länge och hållit en plats och det kommer en italienare och tar hans plats, eller rättare sagt försöker, så händer det saker.
I Turin under OS såg jag just en italienare som hängde i sitt eget öra.
Handen som höll i örat var Tobbes och så sa han bara på sina lugna fina norrländska.
- Nu lugnar du ner dig och så slängde han ner honom i snön och så var det inget mer med det.
Nu är han på skid- VM och en annan kollega (svensk) stimmar runt och, ska vi säga stör Tobbe och han finner sig direkt:
- Lyd ett gott råd, gå i pension! säger han.
Va!?
Otroligt.
Kom hem Tobbe, jag vill sitta och mysa med dig. Ljuga och snacka och smutta på en rökig rackare.
Vi tar det sen, ju fortare desto bättre.
Nej, vet ni vad?
Sydsvenskan med Johan i spetsen klev idag helt plötsligt in i världsklassen.
Det är lite så vi jobbar på Sydsvenskan.
Idag är vi stolta. Hoppas att Johan fattar det, men det tror jag.
Nu har jag semester och kanske, kanske har jag ännu mer tid för bloggen.
Eller inte. Håll koll!

7 kommentarer:

Daniel Nilsson sa...

Och vad kan man säga om tvåan i sport actionstories då?
Är den serien fotad genom ett nyckelhål kanske?

//D.

Anonym sa...

Tyvärr verkar de flesta andra tidningar göra allt annat än att satsa på bilder och bildredaktioner.

Jag är grön av avund och helt säker på att era framgångar just bara börjat. Ni är ett föredömme för oss andra.

Hälsn och grattis igen från Jonas L

Anonym sa...

Stort Grattis till Sydis och Johan Bävman! Ser fram emot ett nytt år med fler grymma reportage!

Sen måste jag ju säga att jag är väldigt besviken på årets skörd av vinnarbilder i WPP. Många bilder som inte sticker ut särskilt mycket och vissa som inte borde vara med överhuvudtaget.
Nej, till nästa WPP blir det att plocka fram Märklintåget så man kan få en vinst. Går det att få en bronspeng med tennsoldater borde man ju kunna vinna priser med leksakståg. Klassiska tågolyckor kanske?
Hoppas innerligt att Årets Bild och Photoaward håller högre klass på juryn och på bilderna.

Anonym sa...

Va skönt att läsa en riktigt hyllning till arbetet, kollegorna och allmäntillståndet för fotografi i Sverige. Ingen jante-lag här inte...
Fortsätt så.
Du är fin inspirationskälla för många av oss som ibland tvekar eller har svårt att se ljuset i vardagsmörkret.
Ha en skön semester. NY??

Anonym sa...

Helt underbar bild på längdhopparen i sanden. Otroligt fin symetri mitt i slumpen. Den vinner första pris i kategorin 'kausalitet' hos mig.

UNOS sa...

Grattis på er och framför allt Bävman, men det är väll bara början... Är det ett "bildvirus" som hoppat över sundet? I så fall får vi hoppas att det sprider sig norr över. /Adam

Lars D sa...

Hej allihop.
Tack.
Jag är rätt skeptisk till många bilder men så ska det ju vara, det är ju inte facit det där.
Jo, för juryn kanske det är så.
Tack Jan.
Nej, lite söderut i milkshake-land.
Underbart!
Det är ett virus! Vi är smittade och tar det som det kommer. Du Adam är också smittad.
Njut pappaledigt nu.
/ LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden