torsdag 21 januari 2010

Pressrelease med Ingemar D Kristiansen


Det kommer en pressrelease idag till redaktionen.
Grattis IDK (kungen).
Vi är alltid glada, det vet du och Grattis!
Såhär står det:

Sydsvenskans pressfotograf Ingemar D Kristiansen får 2009 års jubileumsstipendium från Fotografiska Föreningen i Malmö. Han uppmärksammas främst för sina djur- och naturbilder, som han ofta tar på fritid. I tävlingen Årets Bild 2009 vann han gruppen Årets Naturbild med en kråka som irriterar en havsörn.
Ingemar D Kristiansen var bara 8 år när han fick sin första kamera. 1972, när han var 15 år, fick han sin första bild publicerad.
- Jag hade egentligen tänkt bli polis, men när jag såg min första bild i Skånska Dagbladet så bestämde jag mig. Det var någon slags magi med det, säger han.
Han fick då börja praktisera på Skånskans redaktion med att kopiera och även ta lite bilder. Året efter antogs han som fotoelev. 1975 blev han färdig pressfotograf, då Sveriges yngste. Han hade i början inget körkort, men fick unna sig lyxen att åka taxi i jobbet tills han fick börja köra bil.
Sedan 1985 jobbar han på Sydsvenskan, nu i Malmö men tills i fjol på redaktionen i Lund.
Ingemar D Kristiansen lägger stor del av sin fritid på att vara ute i naturen. Tidigare har han haft kamera med när han jagat, men nu har han för gott bytt bössan mot teleobjektiv.
Fotografiska Föreningens stipendium instiftades 1976 i samband med föreningens 40-årsjubileum.
Den som tilldelas stipendiet ska enligt reglerna vara bosatt i Skåne eller vara skåning bosatt utanför landskapet och ”ha utfört insatser, som på ett förtjänstfullt sätt berikat fotografin och fört den framåt.” Stipendiet, diplom och 2 000 kronor, kan också erhållas till fotografiska projekt, som kommer till stor betydelse för fotografin som konstart och uttrycksmedel.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden