söndag 14 februari 2010

Donald

Donald Mirelle vann WPP i sport action story bara för några dagar sedan.
Se bilderna här.
Grattis så mycket till honom. Jag gjorde ju också Triathlon och hade hoppats på lika bra bilder som honom.
Icke.
Du kan dock se ett bildspel här om du vill.
För några år sedan satt Donald i juryn för svenska årets bild och han gav mig guld i sportklassen.
Den här bilden handlar det om.

En märklig grej med tävlingar är och blir ännu mer påtagligt är att dom lever sitt eget liv.
Varför syns inte mer bilder i tidningen?
Donald är såklart i Vancouver nu och du kan följa honom på hans blogg här. Där skriver han om sin tripp till Hawaii där han tog bilderna.
Han gjorde det på fritiden och det har knappt aldrig publicerats. Nu vinner det VM i fotografi.
Nu är jag en otroligt dålig läsare av Aftonbladet så jag kan inte svära på det men jag tvivlar på att Wennmans grejer är publicerade i Aftonbladet.
Är det inte konstigt?
Om vi vänder på det. Tidningen har en skribent som vinner år efter år stora journalistpriset.
Men han eller hon gör det på sin fritid för skoj skull.
Skulle det funka tror ni? Om det nu fanns någon svensk skribent som dessutom slog internationellt så som många svenska fotografer har gjort senaste året, skulle hans eller hennes grejer inte publicerats då?
Något är fel.
Förra året så vann vi på Sydsvenskan tre guld i Årets Bild. Jag tog guld för några bilder du ser här nere.
Det gjorde jag på intjänade bonuspoäng och bodde billigt. Det publicerades dock lite senare och jag ersattes för min tid.
IDK tog årets naturbild och det var på ledig helg han gjorde det.
Bävman tog tjänstledigt och träffade albinerna i Tanzania.
Något är snett och jag hoppas att årets svenska Årets Bild ser annorlunda ut och med tanke på att jag vet vad som skickats in av våra fotografer på Sydsvenskan ser just det ljust ut.
Jag menar att de publicerats under året när det var aktuellt och det känns skönt tycker jag.

4 kommentarer:

Jonas Dandanell sa...

Håller med dig Lars, det är märkligt och samtidigt måste det väl vara lite obekvämt för tidningarna. De måste, precis som du säger, helst velat att de bästa bilderna även varit publicerade när de aktuella händelserna inträffade.

Sebastian LaMotte sa...

Visst är det tråkigt att många vinnarbilder inte är publicerade innan. Jag upplever själv att mina bästa bilder ibland får stå tillbaka för att det inte är rätt personer på bilden. Tex ett sportrep i lokaltidningen så väljs en bild på en lokal deltagare oftast framför den bättre bilden (vilket ofta är förståeligt dock). Det optimala är ju att lyckas knäppa den bästa bilden på den lokala deltagaren :)

Bardell sa...

Magnus Wennmans reportage är publicerat i Sportmagasinet . Så nu behöver du inte tvivla längre.

Lars D sa...

Hej alla.
Jag tvivlar inte längre Bardell, jag fick mail av Wennman. Men om man gör en undersökning av ÅB hur mycket so varit publicerat så är jag rädd att man inte kommer över 50%.
Jag tog bara Wennman som ett exempel alltså.
Kör hårt där borta.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden