torsdag 16 september 2010

Bildval?



Det når mig via ryktesvägen att frågan på bloggar och forum är hur vi kunde välja just den här bilden till vår förstasida idag.
Ingen har frågat Sydsvenskans bildchef. Det är ju jag så jag vet det. Dessutom var det jag som valde den här bilden.
MFF är, sägs det, rasande.
Jo, jo.
Den diskussion vi hade på redaktionen var att vi ville signalera en sak på bilageettan och inte köra samma sak på vår vanliga etta.
Nu är det ju också en liten bild på själva bilagan.
Paul Torstensson redigerade den och som du ser har det inte hänt så mycket med sidan mellan första och andra upplagan.
Nederst är första upplagan.
MFF och fotbollsmänniskorna tycker det är konstigt att vi kan glorifiera en olaglig handling så som vi gjort.
Jag är själv förvånad för just den åsikten men jag kan ha fel. Jag kan också ha tagit fel beslut där på natten.
Efter 15 timmars arbetsdag och med en upplaga som skulle iväg kan det ha blivit fel.
Men det slutar ändå med att den där olagliga handlingen hände inne på arenan av fotbollspubliken.
Det var inte Sydsvenskan som gjorde något olagligt. Vi dokumenterade en del av derbykvällen.
Vi var väldigt noga med att det dock inte skulle bli en bild på poliser på ettan till en rubrik i stil med "22 gripna förstörde fotbollsfesten". (Jo, jag vet jag är ingen rubrikskribent)
Nu ville vi signalera fest och glädje och det tyckte jag vi gjorde på ett fint sätt både på ettan och bilage-ettan.
Vad tycker du, gjorde vi fel?

4 kommentarer:

Erik Åström sa...

Tycker det var en bra val! En passade bild där feststämningen visas.

Lars D sa...

Tack.
/LarsD

Lars Dafgård sa...

Ni gjorde helt rätt. Vårat jobb som journalister går ut på att visa och berätta sanningen. Inte att glorifiera en fotbollsmatch =). Bevaka, rapportera. Det är ju det vi har som arbetsuppgift. Att sen ledningen innom MFF blir förbannade är väl deras problem. De har misslyckats med säkerheten på arenan och ska faktiskt beläggas med böter. Nu låter jag som en moralgubbe, men jag har själv bränt bengaler på läktaren på större fotbollsmatcher än denna. Så jag har upplevt båda sidor. Ska då media välja att inte ta bilder och skriva om det för att inte förstöra en slags ordningochredamyt?
Nej Lars, helt rätt. Dessutom en alldeles utomordentligt bra bild.

Kör hårt. /Lars D

Lars D sa...

Exakt, det är lite så vi jobbar.
Det är dom som misslyckats, vi gjorde en 12 sidig bilaga och lyckades fint.
Bra så.
Hoppas allt är fint med dig.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden