lördag 18 september 2010

Martin



När jag började på VLT i Västerås som 14 åring och stod i mörkrummet och gjorde bilder kom det ibland in en man med helt andra negativ än oss andra. Han hette Martin och gjorde inte särskilt mycket väsen av sig.
Han var trevlig och där växte hans bilder fram i framkallningsvätskan. Det var bilder från Etiopien och från alla världens hörn.
Mina bilder från "smörknivens dag" växte fram i samma skål och jag tyckte att det där var något annat det.
Och det var det ju också.
23 juni 2006 mördades Martin Adler tragisk i Somalia. Martin var från Västerås.
Nu kommer det en film som du kan se en trailer om här. Rätt obehaglig där 4 män försöker få ner en ensam man.
Sen kommer det ett befäl och ber att få se hans händer, medan hans "kompisar" bakbinder honom.
Då ska han skjuta honom i huvudet. Galet på många sätt.

2 kommentarer:

Carl Ander sa...

Usch och fy! Jag visste att den amerikanarna var tuffa och hårda, men att se det i bild blir en helt annan sak. Vet herr Dareberg någonting om hur man kommer ha möjlighet att se filmen i sin helhet?

Lars D sa...

Hej Carl
Nej, jag vet tyvärr inte. Kanske det går att hitta något på deras sida där. Får jag reda på något så lovar jag ett blogginlägg på det.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden