söndag 19 september 2010

Politik

Nej, usch jag ska inte bli politisk. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka det är lite konstigt att vår politiska skribent Heidi Avellan skriver att "därför hoppas Sydsvenskan på en övertygande alliansseger idag".
Jaha, gör vi det. Är det produkten/varumärket Sydsvenskan som gör det? Är det hon själv som vill det?
Måste vi rösta på alliansen nu vi som är anställda? Har vår hela valbevakning varit vinklad för alliansen och det får vi "som vanliga läsare" reda på idag, samma dag som valet är.
Ja du, jag vet faktiskt inte men bra i magen känns det inte.
I veckan som var hade vi dessutom en mycket märklig annons i tidningen men jag besparar er den tabben.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Bra Dareberg! Skönt att någon säger det.

Anonym sa...

Men herrejösses!
Har hon galen?

Linus sa...

Du är bra, Lars!

Anonym sa...

Vilken konstig mening, skrämmande för er på redaktionen.

Anonym sa...

Fast nu stod det ju inte "därför hoppas vi på Sydsvenskan".

Det vore anmärkningsvärt om åsiktsfriheten inte omfattade oss på Sydsvenskan. Kollektiva politiska åsikter – vilken märklig tanke.

Det som stod i min söndagskrönika på http://www.sydsvenskan.se/opinion/article1242354/Alfabet-for-vankelmodiga.html var "Därför hoppas Sydsvenskan på en övertygande alliansseger."

Det är tidningens åsikt.

Det kallas opinionsbildning, något dagspressen syssla med i över 150 år. Att ta ställning.
2002 tog Sydsvenskan ställning för fortsatt S-regering, 2006 för regeringsskifte och denna gång alltså för fortsatt alliansregering – allt utifrån vilket alternativ som bäst gynnar en liberal politik. För Sydsvenskan är oberoende liberal.

Heidi Avellan

Lars D sa...

Hej Heidi, vad roligt, läser du min blogg?
Åhh nej, har jag citerat texten fel. Så dåligt, förlåt.
Jag som tänkte på det innan jag skrev.
Nu har jag åtminstone ändrat det.
150 år.
Jag har fått otroligt mycket reaktioner på det här inlägget. Roligt.
/LarsD

Anonym sa...

Hejhej Lars,

Jag läser många intressanta bloggar.

Nu när du ändrat ditt första inlägg blir hela debatten obegriplig. Eller så tror dina läsare att det är jag som citerar fel i mitt förra inlägg, för nu skriver du ju inte alls länge "vi på Sydsvenskan".
Hemskt förvirrat.

Men jag kan ändå tillägga - som svar också på ditt nya inlägg - att nej: det handlar inte om varumärket Sydsvenskan eller om min privata åsikt.
Utan om tidningen Sydsvenskan, dess åsikter och opinionsbildningen – som hör hemma på ledarsidan och som allmänna redaktionen inte alls skall kopplas samman med.
Eller de anställda på Sydsvenskan. Oavsett var de jobbar.

Att Sydsvenskans politiska färg skulle påverka bevakningen, att hela valbevakningen skulle ha varit vinklad för alliansen, är rent nonsens.

Poängen med två skilda redaktioner och två chefredaktörer är ju att nyhetsbevakningen aldrig skall kunna misstänkas vara styrd från ledarredaktionen.

Hoppas det känns bättre i magen nu.

hälsningar
Heidi Avellan
politisk chefredaktör

Lars D sa...

Hej igen
Nej, tok ingen tror det. Jag har ju dessutom länkat till webben. Det är ju jag som citerat fel och det var dumt av mig så nu är jag också tydlig med det.
.....Jag har citerat fel....
Heidi skriver.
"Därför hoppas Sydsvenskan på en övertygande alliansseger."
Inget annat.

Tack Heidi, magen mår fint nu.

/LarsD

Anonym sa...

Snacka om bemästrande ton från politiska Avellan. Comes with the job verkar det som men är jävligt obehagligt ändå.

Det är måhända tydligt för Avellan att hon inte representerar hela tidningens åsikter men som läsare av nämnd tidning uppfattade jag hennes text som represntrativ för hela tidningen. Det fick mig att känna mig lurad och gav mig känslan att Sydsvenskans bevakning av valet dittills varit smygvinklad.

Det avsåg du säkert Avellan. Men det var så jag uppfattade det och om Avellan inte fattar det har hon antingen kommunikations- eller arrogansproblem.

/Läsare

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden