torsdag 14 oktober 2010

Stress?



Bilden ovan har egentligen inget med artikeln att göra som det så "fint" brukar heta.
I dagens Sydsvenskan så har vi en artikel om stress. Är du stressad?
Varningssignaler:
# Svårt att sova, drömmer om jobbet.
check!
# Överaktiv, rastlös, orolig, irriterad, aggresiv, rädd.
njae, inte rikigt.
# Koncentrationsproblem, problem med att minnas saker.
njae, inte rikigt.
# Smärta i till exempel nacke och skuldror.
Nej!
# Ovanligt stort behov av sömn, övermäktigt trött.
check!
# Nedstämd, deprimerad. större sug efter till exempel sötsaker, fet mat och alkohol.
check! (inte nedstämd och deprimerad)
# Yr, överkänslig för smärta.
Nej.


8 sätt att vinna stressen.

1 Sov, minst 7 timmar.
okej...
2 Våga säga nej.
okej..jag jobbar på det.
3 Sänk din ambititionsnivå.
ja, ja
4 Fokusera på att lösa problem.
det är ju just det jag gör. tycker jag.
5 Hitta någon fysisk aktivitet.
Lätt! 1,5 mil på springbandet i veckan.
6 Ta tid till att göra ingenting.
Yes! please
7 Tänk på din hemsituation
okidoki
8 Se till att ge och få socialt stöd
Mmmmm


Hur känner du själv, är du stressad?
Imorgon är det fredag igen med helg på det.

1 kommentar:

Lars W sa...

Jodå, stressen finns där i baksätet varje dag. Men jag fick ett riktigt bra råd som jag tänker på varje dag: Ge akt på takten! Jag upptäcker ofta att jag går lite snabbare än jag behöver, kör bil lite för fort, rakar mej snabbt o.s.v. Utan att det finns en anledning. Då plockar jag fram de tänkvärda fyra orden, och tamejtusan, det fungerar. Tycker till och med att bilderna blir lite bättre...!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden