torsdag 9 december 2010

A2



Kalle har som du ser här ovan varit och plåtat i Köpenhamn på ett härbärge.
I samband med det är det också en intervju med honom på A2 som Karin Z har gjort.
Här kommer den:

Hallå där... Kalle Melander, som i förra veckan fotograferade hemlösa till reportaget om härbärget "Den varme seng".
Hur fotograferar man utsatta människor utan att kränka deras integritet?
– Jag brukar försöka ge människor utrymme, låta dem komma till mig istället för tvärtom. Jag går in i ett rum och låter dem som vill prata komma fram. På så sätt blir det också deras eget val att vara med.
– Man måste samtidigt vara tydlig med vad man gör. Berätta att vi kommer från en tidning och ska ta bilder för ett reportage.
– Tiden är viktig, har man för bråttom och forcerar så går det åt skogen.
Många på härbärget vill av olika skäl dölja sitt ansikte, eller sin identitet. Hur hanterar man det?
– En kille berättade väldigt mycket, men ville sedan inte vara med på bild. Jag tog en bild av hans pass, som var viktigt i historien. Men det är knepigt, ibland får man bara hoppa över de personer som inte vill bli fotograferade.
Reportaget, som gjordes före onsdagsnattens polisrazzia på härbärget, är i svartvitt. Varför inte färgbilder?
– När vi kom till härbärget frågade flera om det skulle publiceras i svart-vitt, det var som om de utgick från det. Så då gjorde jag det.
– Annars tycker jag att svartvitt gör utsatta människor mer exotiska. Det blir som att man fotograferar de fattiga i svartvitt och välbärgade i färg. Men här kändes det som deras val.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden