torsdag 27 januari 2011

Nominerad! Lasse Ottosson



Lasse Ottosson är en trevlig fyr. Det är första gången han är nominerad.
Han var hos oss på Sydsvenskan men drog norrut till Kristianstadsbladet.
Nu jobbar han där och är alltid lika glad när jag träffar honom. Det är roligt att han är nominerad.

Grattis till nomineringen!
- Man tackar!

Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
- Svårt att säga men en gissning är att det är från ett reportage om
två äldre herrar som åkte upp för att delta i kronprinsessbröllopet, dem skickade jag både som rep och som enskild bild.
Annars hoppas jag på en sport actionbild.
Skickade även några bilder som man så här i efterhand undrar varför jag skickade.
Hoppas att juryn tänker som jag....

Har du varit med på pallen förut i Årets Bild?
- Nej!

Hur länge har du jobbat som fotograf?
- Jag har jobbat sen 1996.

Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
- Jag är kanske lite knäpp men jag kan nog gå igång på det mesta, för mig är variationen i mitt jobb ett stort plus.
Men visst om tid ges så är det alltid kul när man får möjlighet att följa någon eller något en längre tid och göra det genomarbetat.


Foto: Lasse Ottosson/Kristinstadsbladet

Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
- Oj det har jag redan glömt. Jag skickade in ett reportage och cirka 10 singel bilder.

Tycker du det är viktigt med tävlingar?
- Jag har själv varit ganska sporadisk i mitt deltagande. För min egen del så tycker jag att det är ett bra sätt att summera året och rannsaka mig själv.
För Sveriges bildjournalistik tror jag att det är väldigt positivt, det finns nog många berättelser som inte berättats annars.

Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2011?
- Mitt Nyårslöfte var (som Tiffany i Hipp hipp) "känd och smal". Jag är ju ganska tunn och nomineringen har ju gett lite stjärnglans så ja är rätt nöjd.
Allvarligt talat så ska jag dels vara pappaledig och sen ska jag nog kunna dra igång något kul på jobbet också.

Vilken öga fotograferar du med?
- Höger, men när jag plåtar sport så har jag lite extra koll på matchen med vänsterögat.
Trots det är vänsterögat så van vid att hänga ner av allt fotograferande så att man inte behöver knipa med det längre. sjukt va!.

Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Norrköping, vi ses där om inte förr.


Foto: Lasse Ottosson/Kristinstadsbladet

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden