fredag 28 januari 2011

Nominerad! Magnus Hjalmarson Neideman



Magnus Hjalmarson Neideman är också nomonerad. Han jobbar på SvD och det var länge sedan någon fotograf var nominerad där vilket känns väldigt konstigt. Det är roligt att dom kommer in på listan igen. Jag har träffat Magnus, vi har ätit sushi ihop och sådana upplevelser är alltid positiva. Skön lirare som tar näringslivet ett snäpp till i tidningen.

Grattis till nomineringen.
- Tack!

Vilken eller vilka bilder tror du att det handlar om?
- Jag vet inte riktigt men en kvalificerad gissning är väl att det handlar om en självmordsbombare.

Tar du hjälp av någon inför inskicket eller litar du helt på dig själv?
- Jag tar gärna hjälp om jag kan. Nu hade jag Pieters skarpa öga till hjälp.


Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Berätta lite om dig själv för den som inte vet vem du är?
- Jag gick på Biskopsarnö för hundra år sedan, hoppade av och rymde med Cirkus Cirkör. Sedan frilansade jag runt och blev anställd på svd för tre år sen. Fyller 40 i år och har fem barn.

Det var länge sedan SvD var med på listan, hur reagerade tidningen nu?
- De blev väldigt glada! Som du säger har det inte hänt på länge så det blev mycket ryggdunkningar och en liten notis i kultur delen.

Har ni jobbat på något speciellt sätt för att vara nominereade?
- Vi jobbar alltid med att försöka göra så bra foto som möjligt och det finns en väldig uppmuntran i bildredaktionen att jobba med egna projekt.

Hur länge har du varit verksam som fotograf?
- Sedan -96 typ.

Vilket öga fotograferar du med?
- Vänster och tittar med höger. Fast högra ögat göms liksom bakom kameran.

Har du något du redan nu kan avslöja som du tänkt jobba med under 2011?
- Med att utvecklas som fotograf.

Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Norrköping. Vi ses där.


Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden