onsdag 26 januari 2011

Nominerad! Magnus Wennman



Magnus Wennman tror jag inte behöver någon längre presentation. Han är en ödmjuk kille och jag blir alltid imponerad över hans bredd i hans kollektioner. Han blandar olika stilar och i det kommer det alltid bra fotografi.

Grattis till nomineringen.
- Tack så jättemycket, Lars.


Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Vilken eller vilka bilder tror du att det handlar om?
- Jag har absolut ingen aning, men jag hoppas på Naturklassen för den är den enda jag inte har ännu.

Vilket år i ordningen är du nominerad i Årets Bild?
- Sjätte gången är det nu.

Vilket öga fotograferar du med?
- Roligt att du ställer den frågan till alla fotografer. Jag plåtar med vänster öga, högerögat blundar jag med. Har försökt att använda höger men det känns väldigt konstigt. När jag fotograferar vill jag endast se det som finns i sökaren och inte bli distraherad av att titta med andra ögat.

Jobbar ni hårt på Aftonbladet för att höja statusen på bildjournalistiken och i så fall hur?
- Alla fotografer på Aftonbladet jobbar väldigt hårt med att ta bra bilder och göra bra journalistik. Jag skulle vilja säga att vi gör vårt bästa för att ha en hög status på tidningen.

Hur reagerade tidningen när du var nominerad?
- Det blev väl inga större reaktioner direkt, vi gjorde ett bildspel på nätet och en intervju med Urban Andersson som också är nominerad.

Du använder Canon, men kör du med AV eller TV?
- Både och. Det beror på tillfället. Om jag MÅSTE välja så blir det AV.


Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Tar du hjälp av någon inför inskicket till tävlingar eller litar du helt på dig själv?
- Jag litar mycket på mig själv och har oftast en klar bild av vad jag ska skicka in och hur reportagen ska se ut. Jag brukar sitta ner med duktige norrmanen Jan Johannesen när jag behöver kritik och feedback på olika jobb. Han och jag har lite olika sätt att se på bilder och han är duktig på att ge konstruktiv kritik. Det är nyttigt att höra vad andra tycker. Det gäller dock inte bara inför tävlingar utan även när jag kört fast i något projekt så har det varit skönt att ha någon att bolla med. I slutändan är det dock min egen magkänsla som avgör.

Du blev pappa under 2010 också, grattis till det. Kommer det på något sätt påverka ditt fotografi tror du?
- Tack, ja jag blev pappa till underbara lilla Wile. Det har gjort mig till en lugnare och tryggare människa tror jag och alla som fått barn vet ju att allt annat i livet blir mindre viktigt. Om det påverkat mitt fotografi vet jag inte. Jag har blivit blödigare och känner mig mer påverkad när jag ser hur orättvist livet är för barn ute i världen.

Har du något du redan nu kan avslöja som du tänkt jobba med under 2011?
- Jag håller på med en bok som förhoppningsvis kommer ut i höst. Det är en reportagebok om svenska tanter, som jag gör tillsammans med journalisten Fatima Johansson. Sen ska jag vara pappaledig. Jättejättelänge.

Tack så mycket för hjälpen och så håller jag tummarna för dig i Norrköping, vi ses där.


Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nyfiken bara, Tv och AV är det olika modeller på Canon?

Lars D sa...

TV är någon slags tidsautomatik.
AV är någon slags bländarautomatik.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden