onsdag 30 mars 2011

- Vad åt du till frukost?

En av våra praktikanter Daniel Ekbladh gav mig ett tips innan man ska intervjua någon med ljud.
Han tipsar om att första frågan lätt kan vara vad intervjupersonen åt till frukost.
Då kan du som fotograf ställa in ljudnivån och den som ska snacka slappnar av och alla är nöjda innan man sätter igång.
Idag skulle jag göra en mikrofontest kan vi säga på jobbet och då var ju detta perfekt.
Jag pluggade in en mikrofon, ställde skärpan som inte i det här fallet var så viktigt men ändå.
- Berätta vad du åt till frukost? sa jag.
Jag fick ett långt och utförligt svar och intervjupersonen såg glad ut.
När jag var klar så skulle jag testa en annan mikrofon. Intervjupersonen satt snällt kvar.
Nu var det dags för fråga två och det är här mitt tips kommer.
- Berätta om hur du jobbade med din hygien? sa jag för att fortsätta på morgontemat.
Det blev dålig stämning. Inte lika långt svar om jag säger så.
Så mitt tips för att få den du intervjuar lite avslappnad, håll dig till frukostfrågan.
Okej?

Men jag fick mitt ljud så jag kan jämföra och mysa med det ändå.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden