tisdag 24 maj 2011

Tre bröder



Jonas, jag och Tobbe träffades en sommar på Expressen för länge sedan. Vi var alla vikarier.
Vi hade film i kamerorna och Expressen hade en Hasselbladssändare med inbyggt modem.
Det var mer än en succé.
Jonas blev det året årets fotograf i Årets Bild tävlingen.
Sen skildes våra vägar något. Jonas fick jobb på GP i Göteborg och Tobbe drog upp till Umeå.
Jag hit till Malmö.
På vinter OS i Salt Lake City råkade jag och Tobbe bo på samma hotell och jag bjöd ner honom en dag till mitt rum.
Vi tog en öl ur minibaren och jobbade ikapp det vi missat. Jonas slöt upp och vänskapen var igång igen.
Sedan dess har vi alltid sett till att ses minst en gång om året.
Det har varit väldigt viktigt för mig under åren. Så härligt att ha vänner från två olika världar att dela erfarenheter med, snacka bild med på ett annat sätt som vi gör här och Jonas på sitt sätt på DN och Tobbe på VK.
Det har alltid känts som en bra ventil för mig och ett väldigt bra umgänge.
Inför ÅB träffas vi alltid och hjälper varandra skära ner och ta bort och lägga till men det har jag skrivit om förut.
Sist var vi Umeå och gjorde det.
Fina vänner, jag är glad för dom och i lördags sågs vi igen.
Härligt.



När vi var i Salt Lake City var vi på rodeo strax utanför staden.
Jag kan ha skrivit om det förut.
En kväll spelade USA mot Kanada i hockey och vad kunde vara tråkigare än det?
Mitt gäng skulle beställa pizza och dricka öl och kolla hockey på TV,n. (vi fick inga biljetter nämligen).
Jag åkte på rodeo istället och fick en sån där fotoglädje som bara kommer ibland.
Allt flyter på och man tycker att det finns bilder överallt. Nu när jag tittar på bilderna är det ju inget märkvärdigt men den där glädjen försöker jag alltid hitta. Jag och Tobbe brukar benämna det som "rodeoglädjen" och vi vet båda vad vi menar.
Ett nytt ställe, något galet och väldigt roligt att fotografera. Ett ställe där man inte står och gnäller över schemat, maten, skåpen eller tjänstebilen utan där det bara rullar på fint och man knäpper och knäpper.
Tough guy var samma sak minns jag och jag vet att jag haft några tillfällen till men hoppar dom i denna stunden.
Det vore på tiden att Tobbe som är en otroligt duktig fotograf skaffar sig en hemsida.
Han har så många historier som inte går att hitta igen tyvärr. Jag ska fortsätta gå på honom om det.
Jonas hemsida hittar du här.



Annars är det tisdag och vi har fint besök från Sundsvall genom Anna Gullmark.
Det rullar på fint.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden