söndag 16 oktober 2011

Road-movie-journalistik



Du hänger väl med Aftonbladets team med Urban Andersson i spetsen genom USA?
Du hittar sidan här och han reser med Peter Kadhammar.

Jag gillar idén och hade en egen för många år sedan. 2001 ville jag åka genom Sverige och ta temperaturen på Sverige så att säga. Tanken kom egentligen tack vare tekniken att det då, 2001 gick så lätt att få hem grejer och rapportera på samma sätt som Peter och Urban nu gör från USA.
Jag fick göra resan och jag och reportern flög upp till Pajala där en hyrbil väntade på oss.
Tanken med att lämna hela tiden och låta läsarna vara delaktiga och komma med tips rann tyvärr lite ut i sanden.
Men vår tripp var ändå helt otrolig. Vi hängde i Pajala, Kokkola, Haparanda, Piteå och så där fortsatte vi söder ut genom E4:an till Malmö med olika stopp.
Vi körde skoter på Piteå älv med skoterklubben. Vi träffade en samisk familj och vi träffade Arne i Gävle som tagit jobb på McDonald´s. 79 år ung som han sa.
Vi var på någon slags disco i Pajala och det var bara jag och Ulf där. Lite flopp alltså.

Men det jag ville säga var egentligen att jag gillar idén med att åka sådär som Urban och Peter gör just nu i USA och du följer med lätthet deras tripp här som sagt.
Amerika på Dekis är en bra rubrik dessutom.


79-årige Arne som jobbade på Mc Donald´s i Gävle


Disco i Pajala

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden