söndag 22 januari 2012

Att vara nominerad.


Foto: Jonas Lindkvist/DN

Jag vet att både jag och Tobbe blev väldigt förvånade att inte Jonas Lindkvist fanns med på den där nomineringslistan.
Liksom förra året.
Väldigt konstigt men så är det ju. Det är subjektivt och svårt att vara säker på ett pris.
Allt är ett tyckande och jag blir inte förvånad om Jonas kammar hem några priser i dom internationella tävlingarna.
Så kan det ju också vara nämligen.
Förra året fick alltså inte heller världsduktiga Jonas något pris i Årets Bild men tog hem 2 stycken i NPPA.
Grattis på den säger jag.
För något år sedan fick Lars Lindqvist pris i world press photo men samma år inget i Årets Bild.

På samma gång som jag tycker det är väldigt synd och varje år saknar många namn på listan så blir jag glad att någon faktiskt inte gillar det.
Jag vet att Jonas inte gillar det. Jag tror han är arg för att han inte finns med på listan.
Det är ju också bra på något sätt för bryr man sig inte ska man ju inte tävla alls.
Förra året vet jag också att Jörgen Johansson var vansinnig på att han inte fanns med på listan.
Han hade haft ett väldigt bra år och satsat väldigt mycket men fanns inte med.
För just honom har det vänt det här året och det kan ha varit en sporre, det som hände förra året.
Vad vet jag.
Vi talade lite om det där och egentligen var huvudfrågan om han var sur för att han inte var nominerad eller att han någonstans visste att han aldrig kommer ha ett bättre år.
Men att redan där och då bestämma sig för att så är fallet är ju dumt men känslan av att behöva satsa så mycket en gång till kan ju vara väldigt jobbig.
Just då.
Sen är det bara att ta nya tag.

Men som sagt, om Jonas får något pris internationellt så vet du var du läste det först.
Eller hur?


Foto: Jonas Lindkvist/DN

1 kommentar:

Jens L´Estrade sa...

Roligt och bra att du gör alla intervjuer med de nominerade!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden