fredag 20 januari 2012

Nominerad: Anders Hansson



Anders Hansson som är med i samma styrelse som mig och är en trevlig man börjar bli van att stå på pallen i ÅB.
Det är roligt tycker jag, han förtjänar det. Han gjorde en fotografisk förändring för några år sedan och det har i dessa sammanhang givit frukt. Kul.

Grattis till nomineringen!
Tack tack. Grattis själv!
Tack! Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Alltid svårt att lista ut. Hoppas ju på något av mina utlandsreportage. Försökte med lite slutledningsförmåga lista ut det igår och med tanke på hur många av de nominerade som gjort stora nyhetshändelser utomlands är det svårt att se var jag får plats. Men jag fotograferade Khaddafi där han förvarades i ett kylrum i Misrata så det kan kanske vara den bilden i nyhet utland.


Foto: Anders Hansson /DN och Kontinent

Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Jag har alltid varit intresserad av andra länder och det håller i sig, så jag får säga socialreportage utomlands.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
41 st
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Tja det är ju alltid någon form av bekräftelse på att man gör något rätt. Och det är bra för självförtroendet. Sen är det ett sätt för bilderna att få vidare liv efter publiceringen.

Du börjar bli en riktig räv i ÅB, hur gör du?
Nja jag ligger rätt bra i lä ännu. Men jag jobbar på så gott jag kan och försöker lyssna på duktiga kollegor i urvalsprocessen.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag åker till Kairo på söndag för en veckas jobb men sen vet jag inte riktigt. Jag hoppas det fortsätter som föregående två år att jag får åka på en del större nyhetshändelser utomlands för min huvuduppdragsgivare DN. Mitt nyårslöfte till mig själv är att ta alla jobb på lika stort allvar.
Vilken öga fotograferar du med?
Höger
Drömreportage?
Oj, inte lätt. Vet inte om jag har något. Möjligheten att jobba koncentrerat under lite längre tid med stora händelser utan besvärliga avbrott av tidiga deadlines. Men det känns ju inte som det kommer att hända.
Hur många minneskort har du?
Fyra 16 GB till mina EOS 5or och lika många till min Leica.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Tack så mycket. Lycka till själv. Det blir ett bra partaj det här.


Foto: Anders Hansson /DN och Kontinent

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Fetaostpiroger i ett kvinnokooperativ på Rosengård för en halvtimme sedan.
Senaste flygsträcka du flög?
Kastrup - Vilnius ToR
Senaste land du var i?
Litauen
Senaste magasin du läste?
Något gammalt nummer av Filter som låg på toa och skräpade.
Senaste film du såg?
Tinker Tailor Soldier Spy. Grymt bra och snygg film.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Fadi, en lutaspelande aktivist som skrev revolutionslåtar och spelade på Tahrirtorget. Jag bandade och har lyssnat en hel del sedan jag kom hem.
Senaste galleri du gick till?
Var på Malmö Konsthall och kollade på Goyautställningen förra veckan.
Senaste jobb du gjorde?
Ett jobb om frivilligorganisationer för ett magasin
Senaste hemsidan du kollade?
Din blogg :)
Åhh, vad roligt. Tack.


Foto: Anders Hansson /DN och Kontinent

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden