måndag 30 januari 2012

Nominerad: David Magnusson



David Magnusson är också nominerad till Årets Bild.
David har jag bara träffat någon gång. Trevlig kille. För två år sedan så föreläste han på Biskops Arnö efter att han varit med i en masterclass i world press photo.
Jag blev glad att han gjort sitt projekt på en vecka minns jag.


Grattis till nomineringen!

Tack och tack detsamma! Det känns väldigt kul. Och kul att få bli intervjuad här.
Dubbletack, vad roligt att du tycker det.
Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Det är bilder från ett pågående projekt som heter Purity, där jag fotograferat porträtt på pappor och döttrar som deltagit i Purity Balls i USA. En Purity Ball är en ceremoni ndär döttrarna lovat sina pappor att ”stay pure”, att inte ha sex innan de gifter sig.


Foto: David Magnusson

Hur länge har du jobbat som fotograf?
Sedan jag gick ut Biskops-Arnö 2007.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
När jag känner mig närvarande, när jag känner att jag utvecklas, och hur fantastiskt det är att få se allt jag aldrig skulle sett annars.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
12 bilder.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Jag tror priser kan hjälpa till att öppna dörrar för spännande saker i framtiden, samtidigt som jag hoppas att det kan hjälpa till att höja statusen för fotografi. Men det finns otroligt mycket bra fotografi som inte passar in i tävlingsmallen, vilket är väldigt synd.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Har mycket efterarbete att göra i Purity sen ser jag fram emot att se hur det kommer kunna visas. Det kommer nog bli en resa till till USA i det projektet om jag känner mig själv rätt. Efter det är det dags att börja tänka på nästa idé.
Vilken öga fotograferar du med?
Höger.
Drömreportage?
Har ett jag går och tänker på som jag får se om det kan bli av. Vi får se om ett par år!
Hur många minneskort har du?
Fem stycken i storlekar efter teknikutvecklingen (2x2 gb, 2x4 gb, 1x8 gb, 1x16 gb, 1x32 gb) men mina senaste köp var åtta magasin för 4x5-film. Det är framtiden!
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.

Till sist några enkla och snabba.

Senaste mat du åt?
Pasta Carbonara.
Senaste flygsträcka du flög?
Phoenix-Stockholm innan jul.
Senaste land du var i?
USA.
Senaste magasin du läste?
Vanity Fair.
Senaste film du såg?
Shame.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Sonic Youths senaste skiva.
Senaste galleri du gick till?
Galleri Kontrast på Nordens Fotoskolas fina vernissage.
Senaste jobb du gjorde?
Plåtade en kampanj för klädmärket Elsa & Me.
Senaste hemsidan du kollade?
The Daily Beast.


Foto: David Magnusson

1 kommentar:

Anonym sa...

"Purity" balls kan nog vara det mest sexistiska, skenheliga och misogyna påfund som finns, men ok..

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden