onsdag 25 januari 2012

Nominerad: Kalle Melander



Kalle Melander är nominerad till Årets Bild 2012.
Jag blev så glad när jag läste hans namn där jag satt vid köksbordet i Sydney.
Kalle är en av mina bästa vänner.
Det var också Kalle som fick igång mig att fotografera. Jag var typ 13 år och bläddrade i pappas Aftonblad och där såg jag Kalles bilder.
Det fick mig att faktiskt försöka bli fotograf. Sedan började jag på VLT när jag 14 år och fortsatte min väg.
Efter lumpen på Värnpliktsnytt kom jag själv till Aftonbladet men jag var så himla arg att Kalle precis slutat.
Jag var också arg för att Mats Fogeman som också vikarierade fick Kalles gamla skåp.
Det hade jag velat ha nämligen.
Ja, du hör ju.

Idag är det alltså en av mina bästa vänner och jag kan knappt beskriva känslan när det var klart att vi fick rekrytera Kalle Melander till Sydsvenskan och det var jag som gjorde det.

Kalle är en mästare. På fotografi men också på livet på något sätt.
Sa jag att han kan filma också? Att han jobbat på TV i många år.
Han är en stor inspiration för oss alla på bildredaktionen och det var också därför han fick utmärkelsen "Årets klippa 2011".

När jag själv skickar ut Kalle på jobb så har jag ingen aning om vad han kommer hem med.
Det som kommer hem är alltid mycket bättre.
Kalle åkte till Polen för att vara med på riksdagens öppning ett år efter den där katastrofen.
Han tog det ett snäpp högre och gjorde det så bra, jag kan hålla tummen lite för det.
Jag tror det är viktigt för bildjournalistiken.

Jag ringde Kalle typ 09:11 en lördag och frågade honom om han kunde sitta på en plan till Oslo klockan 10:00.
- Inga problem, sa Kalle.
Innerst inne tyckte jag lite synd om Kalle då när jag skickade iväg honom. Jag vet hur jobbigt det är att komma in så sent i det elände Oslo va i just då.
Kalle ringde några gånger och jag hörde desperationen i hans röst.
Det var svårt och tufft och kraven, vet man ju, är höga hemifrån.
Plötsligt ser Kalle folket på stan och ser ett mönster i det och tar bildjournalistiken ett snäpp till när vi på Sydsvenskan kunde fylla en etta och ett uppslag med just detta.
Reportern som missade planet anlände lite senare och Kalle står lugnt i en korsning när hon med andan i halsen och ännu mer panik undrar vad dom skulle göra.
- Titta dig omkring, ser du något?, sa Kalle.
Hon såg och det blev en så fin dagen-efter-rapportering så det kan jag heller inte låta bli att hoppas på.
Han och jag med för den delen visste ju också att vår andra fina kollega, Åsa Sjöström var ute på ön och slet och jobbade hon också och tillsammans fyllde dom Sydsvenskan den där söndagen.

Jag är stolt och glad att just Kalle är nominerad.
Ikväll ska jag ge honom en kram.
Han gillar det.


Foto: Karl Melander/Sydsvenskan

Grattis till nomineringen!
Grattis själv , du är chef ,gör ett jobb och blir nominerad , det kallar jag för begåvat. Själv har man ju jobbat som bara
den förra året knappt varit ledig , och gått mera på mängd den kvalitet. Men denna nominering är nog den skönaste
i hela mitt liv. Den kom verkligen helt rätt.
Tack vännen. Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Ingen aning , vad det än blir så kommer jag att bli kanonglad , har lytt Åsa Sjöströms råd, hon säger - skicka inte in nåt du inte vill vinna med. Det var dom orden som avgjorde vilka bilder jag lämnade in.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Orättvisor , om någon eller några har blivit eller blir fel behandlade eller på något sätt finns en orättvisa , sen får det vara
vad som helst , Människor som blir utnyttjade , djur som lever under tokiga förhållande bara för att vi ska få billig mat. Eller där vi utsätter miljön för saker som tar lång tid att reparera. Då kan jag känna att det är våran uppgift att visa detta och sprida kunskap om vad som händer och vad det betyder.


Foto: Karl Melander/Sydsvenskan

Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Många.... men jobbade ju mycket förra året så det blev fem reportage i fyra olika klasser sen några singlar i svenskt o utlänskt
vardagsliv , plus några singlar i nyhetsklasserna .... mängden du vet inte kvaliteten
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Jo.... av flera själ , först så lyfter det upp bildjournalistiken o gör den synlig under några dagar , sen gör det att vissa av bilderna
som vinner priser lever längre o kommer att finnas med i historien. Sen tror jag också att få priser i tävling höjer självkänslan hos den enskilde fotografen och ger lite pundos å kanske en bättre ställning på redaktionerna.
Du blir inte bara den där fotografen utan du blir en pris belönt journalist. Vilket höjer värdet i det du säger. Sen vet jag att som frilans är det värdelöst att vinna priser för då blir man den där prisbelönte fotografen som man inte vågar ringa. För alla tror att man är super bizzig , men i själva verket sitter man där med tom kalender ....
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Vill inte svara på den här frågan.... eftersom jag i nuläget inte vet om jag får vara kvar på Sydsvenskan ...
man ska avskeda medarbetare och jag står längst ner på LAS listan ... Får jag vara kvar så blir det väl
puckens gång ... och lite som dyker upp... Får jag inte vara kvar så börjar jag nog frilansa igen .. å då flyttar
jag nog till B-A i Argentina eller nåt ... under en period ... eller så omskolar jag mig till något som inte har med journalistik
att göra ... typ inom vården .. eller biståndsarbetare... jo 2012 känns som mycket öppet just nu
Vilken öga fotograferar du med?
båda men mest höger
Drömreportage?
Elektronik industrin i Kina , eller att få följa ett klädesplagg från tråd till sopa ... två världar som inte är så öppna och som
gör mi mycket nyfiken .... men sen skulle jag vilja göra ett mera introvert bildjobb. Lite åt det som Martin Bogren gjorde..
åka hem å fota ... men det kanske har mera med att min värld är så himla osäker just nu ... att den idén kom upp
Hur många minneskort har du?
Ett i varje kamera , har tre stycken plus ett i fickan , sen ett litet i ljudmaskinen , å ett litet i nya fujikameran
= fyra stora å två små
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Egen kokt fisksoppa
Senaste flygsträcka du flög?
känns som jag inte flugit på länge ..... Kastrup-Åbo är det nog ....
Senaste land du var i?
Danmark men det kanske inte räknas när man jobbar i Malmö .. då är det Norge
Senaste magasin du läste?
Några gamla NG
Senaste film du såg?
Har sett alla Billy Wilders filmer senaste tiden ....
Senaste musik som verkligen inspirerade?
The Dimestore Junkies Jörgen Johanssons band som hans hustru Jessika är med i har gjort mi mycket glad senaste tiden Och så klart Thåstöm alltid denne Thåström , vi är lika gamla , samma punkrebeller ,fast så olika. Hans musik återkommer jag alltid till.
Senaste galleri du gick till?
Fotografiska ... bästa som hänt Sverige ....
Senaste jobb du gjorde?
Har hållit på med ett reportage tillsammans med bästa Federico Moreno om ett område som heter Almgården i Malmö..
tog dom sista bilderna till det reportaget nu ... det är det senaste
Senaste hemsidan du kollade?
Nån bloggare som heter Lars Dareberg ... verkar var en skärpt grabb som gillar bilder


Foto: Karl Melander/Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden