torsdag 26 januari 2012

Nominerad: Lars Dareberg



Jag har fått många mail med anledning av mina intervjuer. Många är glada för dom.
Tack för det, vad roligt.
Men det kommer också mail med frågor som:
Hur ska jag göra själv?
Du kan väl svara på frågorna själv?
-Njae, har jag sagt. Blir inte det lite väl bra.
Men okej jag gör det.
Kom ihåg att nu är både den tjocka och den tunna texten mina ord så att säga.
Bilden på dig själv då?
- Det är jag och min fina kollega Emma Larsson på en fest hemma hos Kalle Melander.
Jag tycker jag ser glad ut.

Grattis till nomineringen!
Tack, det var väldigt vänligt av dig. Jag är verkligen glad att vi är 3 stycken från Sydsvenskan.
Vi har under några år nu försökt höja ribban lite och det har vi lyckats med tycker jag.
Sydsvenskan har haft enligt vårt sätt att se det haft väldigt bra utdelning på Årets Bild.
Jag kan tycka att det är nästan lite förargligt att det är jag som är nominerad men så är det ju.
Mina fina kollegor har jobbat så hårt och jag har inte fotograferat så mycket.
Men jag ber heller inte om ursäkt för att jag är det, jag går upp och tar emot mitt pris och är glad för det.
Såklart.
Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag gjorde inte särskilt mycket under 2011 tyvärr. Jag har ju jobbat som bildchef de senaste 3 åren.
Men jag gjorde 3 jobb kan man säga. En cykeltävling. En Triathlontävling och så var jag med några sköna lirare som sysslar med konstsim.
Bildspelet jag gjorde från det reportaget kan jag tycka att det finns lite humor i.
Men det brukar inte vara det man tror ska få pris som sedan får det.
Jag plåtade också en hel del produkter och lappar och böcker men inget av det skickade jag in.

HKSK Hammenhög, Årets Bild 2012 from Lars Dareberg on Vimeo.



Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Jag har under tre år gått igång på att få saker gjorda. Att lyfta en medarbetare och se att hon eller han utvecklas är så himla roligt.
Mitt mål har också varit att försöka få alla att vilja gå till jobbet. Att jobba med miljön och glädjen på jobbet har varit viktigt.
Då tror jag det kreativa kommer av sig själv.
Rent fotografisk drar jag mig alltid åt det sportsliga, jag vet egentligen inte varför.
Jag tror jag på något sätt jag blir intresserad av hur människor, allra helst ickeproffs, använder så mycket fritid till något dom brinner för.
Det kan vara det, att bli så hänryckt av något så tid och rum försvinner.
Kanske känner jag igen mig själv i det och har ju också ett sportsligt förflutet.
Min vän Kalle Melander säger ju att vi alla porträtterar oss själva på något sätt.
Jag ska ta det med honom någon mer gång för jag är inte riktigt med på vad han menar.
Eller så är jag det.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
6 bilder och ett bildspel så min kära arbetsgivare betalade 700 kr för mig.

Betalar Sydsvenskan alla insända bidrag?
Ja, det gör dom för alla fotografer och det tror jag är vanligt.
Visst, det kan vara orättvist mot frilansare som betalar själva, men det brukar inte synas i nomineringslistan.
I år är det cirka 20 som är anställda fotografer på nomineringslistan.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Inte viktigt kanske men jag tycker det är väldigt roligt.
Jag gillar uppladdningen mer än själva tävlingen tror jag. Alla träffar och alla diskussioner och summeringen av året.
Det är också en chans för mig att få umgås med mina bästa vänner Jonas&Tobbe en helg.
Dom helgerna har en förmåga att ligga högt på tio i topp listan för året.
Sen tycker jag det är viktigt att vi pratar bild och inte magenta och teknik. Prata bild och berättelser.
Det tror jag vi kan bli ännu bättre på i hela Sverige. Men skolorna tar med sig mycket av det ut på arbetsmarknaden och det tycker jag är bra.
Vi måste ta oss tid för det.
Vi måste också intressera oss för vad andra gör och där har vi en dålig grej med kåren tror jag.
Har du duktiga kollegor så blir du själv också bättre.
Danskarna bestämde sig för att hjälpa varandra istället för att konkurrera och du minns hur det gick för dom va?
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag ska efter 3 år som bildchef tillbaka på schemat i mitten av april. Det ska bli så roligt tycker jag.
I sommar ska jag åka till OS i London.
Trots att det blir mitt 7:e OS så ska det blir så roligt. Jag har aldrig känt mig så peppad inför ett OS någongång.
Jag har redan börjat förbereda mig för det på olika sätt.
Sen har jag precis gått igenom året med saker jag vill göra. Skrivit in i almanackan så jag inte kommer på det i november.
Jag har också några andra idéer som jag vill testa. Huvudet kommer mer och mer tillbaka känner jag.
Det gör mig glad.


Foto: Lars Dareberg/Sydsvenskan

Vilket öga fotograferar du med?
Vänster. Höger går inte för mig. I lumpen (den korta tiden jag hade vapen) så hade jag problem.
Att vara högerhänt och vänsterögd hade ingen i hela militärsvären sett tidigare.
För att kunna skjuta måste man liksom ligga över kolven heter det va? och sikta med vänster öga.
Jag fick gå till doktorn och visst, mitt fotograferande hade som han sa förstört min syn.
Ja, eller så är det just den synen som gett mig mitt yrke.
Skjuta skulle jag ju bara göra i 3 veckor liksom.
Drömreportage?
Jag har faktiskt inget. Jag försöker istället göra dom idéer som kommer upp.
Direkt. Bara gör det.
Jag försöker leva i nuet. Min dotter är bra på att göra det.
Hur många minneskort har du?
Vilken jävla töntig fråga. Om min bordsgranne på jobbet hade fått den hade hon dött.
- Fotonörd! hade hon skrikit.
Jag har några stycken väldigt små så jag måste nog byta upp mig lite inför min återkomst.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Både du och jag är nog lite rädda att det blir förr.
Eller hur?

Vad tror du om Årets Bild då?
Jag tror att Hampus Lundgren får Årets Bild och han har inte gått ut skolan ens.
Jag tror att Pieter ten Hoppen eller Åsa Sjöström blir Årets Fotograf.
Två gamla klasskompisar.
Jag tror Jörgen Johansson vinner årets bildspel med Hövdingen.
Sen ger jag mig.

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Lax i ugn.
Senaste flygsträcka du flög?
Dubai- Köpenhman
Senaste land du var i?
Australien, Singapore och Danmark.
I den ordningen.
Senaste magasin du läste?
Monster Children
Senaste film du såg?
Såg tillsammans med några fotografkollegor
Tinker, Tailor, Soldier, Spy igår kväll.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
U2 har alltid varit mitt band och när Achtung baby kom med det bildspråket Corbijn hade på den plattan så var ju allt uppfyllt.
Men säg såhär, det kanske inte är det senaste men det har alltid varit det mest inspirerande.
På U2,s konsert i globen (ja du vet den där när Björn&Benny spelade dancing queen) gick Corbijn runt på scenen.
Han var inte så stor då och inte många visste vem han var men jag och min kompis Göran skrek hela tiden på honom.
- Corbijn!, Corbijn.
Töntigt, visst men han såg både glad och förvånad ut. Han höll sin kamera med handen ovanför objektivet vilket vi tyckte var lite sådär minns jag.


Foto: Lars Dareberg/Sydsvenskan

Senaste galleri du gick till?
Stills i Sydney. Annars går jag som alla andra gärna på Fotografiska.
Det kan till och med få mig att vilja flytta till människobyn.
Senaste jobb du gjorde?
Jag gjorde ett "jobb" i Sydney som jag ska börja kopiera nästa vecka.
Du får se det här på bloggen när det är färdigt. Jag tänkte att jag inte ska stressa med det.
Ett rent uppdrag har jag glömt.
Senaste hemsidan du kollade?
SAS


Foto: Lars Dareberg/Sydsvenskan

2 kommentarer:

Johan Lindqvist sa...

Fin intervju, kan ju inte bli annat med en sådan begåvad reporter. Längtar efter att få tillfälle att träffas, gubben.

Lars D sa...

Haha, tack kompis.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden