lördag 21 januari 2012

Nominerad: Linus Sundahl-Djerf



Linus Sundahl-Djerf är också nominerad. Jag har träffat honom väldigt snabbt på redaktionen en gång.
Då bodde han i Paris, idag bor han i New York.

Grattis till nomineringen!
Tack, detsamma!
Tack. Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag hoppas på ett sportreportage, men kanske blir ett porträtt.
Du gör debut i ÅB, hur känns det?
Väldigt roligt. Och väldigt förvånande. 2011 var ett bra tidningsjobbs-år, men det resulterade i sin tur att jag inte har lagt så mycket tid på egna projekt och det var nära att jag inte skickade in något.


Foto: Linus Sundahl-Djerf

Hur länge har du jobbat som fotograf?
Jag har jobbat i snart två år, men sett mig som fotograf betydligt längre än så.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Att få kliva in i världar jag aldrig skulle få se och möta människor jag aldrig skulle få möta om det inte vore för kameran. Kanske låter klassiskt, men det är ju sant.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Ett reportage på 12 bilder och 5 porträtt.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Jag skulle vilja säga nej, men det är klart att det känns viktigt. Det blir ju en självförtroende-boost.
Jag tycker också att det blir en bra sammanfattning på året. En sorts självrannsakan.
Det är ju även fantastiskt inspirerande att få titta igenom resultaten från världens alla tävlingar!
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag vill fortsätta ett reportage om ett gäng unga raggare i Klippan, men det är svårt när jag just nu inte bor i Sverige. Annars var mitt nyårslöfte att jag ska satsa mer på socialreportage. Hoppas även få täcka någon stor världshändelse. Afrika är en världsdel jag vill besöka.
Vilken öga fotograferar du med?
Vänster, något som jag försökte vänja mig av med tills jag mötte Paul Hansen som hade något trick med ett finger på näsan, som bevisade att jag tydligen använde rätt öga...
Yes, helt rätt med vänster.
Drömreportage?

Oj, vad svårt. Något där jag får gräva ner mig i ämnet, lägga mycket tid på att lära känna människorna. Det är lite trist att allt ska gå så fort idag.
Hur många minneskort har du?
Använder mest ett 32Gb och ett 16Gb. Har några små extra i väskan.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Ser fram emot det. Ska bli riktigt kul att äntligen får träffa alla andra svenska kollegor, det har jag egentligen aldrig fått göra!


Foto: Linus Sundahl-Djerf

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Gröt till frukost.
Senaste flygsträcka du flög?
Iowa->Chicago->New York
Senaste land du var i?
Just nu USA, innan dess Sverige.
Senaste magasin du läste?
Time
Senaste film du såg?
Tinker Tailor Soldier Spy
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Hittade nyss en skiva med psychedelia-rock och blues från 70-talets Nigeria. Bra grejor.
Senaste galleri du gick till?
Har tyvärr varit dålig på det där på sistone. Minns inte vad senaste var, bara att det var riktigt dåligt..
Senaste jobb du gjorde?
Porträtt av amerikanska författaren Joan Didion.
Senaste hemsidan du kollade?
Vayama för att leta resa till Sverige i mars:)

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden