måndag 30 januari 2012

Nominerad. Magnus Wennman



Första gången jag träffade Magnus Wennman var på en buss i Japan. Någonstans i Sendai-området.
Aftonbladet hade både Peter Kjellerås och Magnus på plats.
Magnus behöver ingen längre presentation direkt.
Han är en ambitiös och trevlig man.
Jag är imponerad över hur Magnus kan variera sig från story till story.
Jag blir heller inte förvånad när han blir årets fotograf eftersom han visar ett så brett sätt att fotografera och berätta historier på.

Grattis till nomineringen!
Tack Lasse och grattis till dig också.
Tack Magnus. Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag hoppas att det är för en serie porträtt på flyktingar från Ogaden-området i Etiopien. Vi träffade dom i ett flyktingläger i Kenya och deras historier var fruktansvärda. En av dem hade träffat Johan och Martin kvällen innan de greps av etiopisk polis och det var intressant att höra hans version av vad som hände. Jag hoppas alla inser vilket viktigt och angeläget jobb Johan och Martin var där för att göra.


Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Har inte du egentligen varit pappaledig det här året?
Jag har varit pappaledig i ca 8 månader. Det har varit dom finaste månaderna i mitt liv.
Tröttnar du aldrig på tävlingar?
Jo, varje år tänker jag att det är sista gången jag är med, men sen i slutet av året så är det ändå kul att summera.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
När jag fått en reportageide som jag tror på så har jag otroligt svårt att släppa det. Jag går och tänker på det tills jag får det gjort. Det behöver inte vara typiska tidningsjobb.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Minns inte men det är färre än någonsin tidigare.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
För mig personligen har det varit ett sätt att nå ut bättre med mina bilder, så ja. Men för folk utanför vår journalistbubbla är det oviktigt.


Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Nej, jag har inte riktigt varvat upp ännu efter pappaledigheten. Jag har en grej som jag velat göra i flera år men som aldrig blivit av som jag hoppas hinna med. Annars beror det på vad som händer i sverige och världen och vad jag blir utskickad på.
Vilken öga fotograferar du med?
Med mitt vänstra öga
Drömreportage?
Det är just en dröm, men tänk att få röra sig fritt i Nordkorea och följa Kim Jong-un bakom kulisserna.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.
Tack Lasse och glöm inte att Aftonbladet inte bara gör märkliga montage, vi gör väldigt mycket bra och angelägen journalistik också.
Ja det är klart.


Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Till sist några enkla och snabba.

Senaste mat du åt?
Lax och hemgjort potatismos
Senaste flygsträcka du flög?
Östersund-Stockholm
Senaste land du var i?
Haiti
Senaste magasin du läste?
Läste just om Espen Rasmussen i tidningen Foto
Senaste film du såg?
Kollar samma Nicke nyfiken-film varje dag med min son. Han vägrar kolla på något annat. Jag är väldigt trött på Nicke.
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Idol-Moa Lignell med "When I Held Ya".
Senaste galleri du gick till?
Galleri Kontrast
Senaste jobb du gjorde?
Intervju med Margareta Winbergh
Senaste hemsidan du kollade?
Facebook


Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden