lördag 21 januari 2012

Nominerad: Moa Karlberg



Moa Karlberg har jag träffat några gånger. Hon tycks hitta dom där lite annorlunda vinklarna och jobben och driver igenom sina jobb på ett bra sätt. Trevlig också.
Moa och jag har varit på något årsmöte ihop också. Jag får för mig att det var i Örebro men det är ju inte särskilt viktigt i denna stunden.

Grattis till nomineringen!
Tack! Och grattis till dig och alla andra nominerade. Särskilt min gamle klasskompis Roger Larsson måste jag säga; vi blev båda nominerade för två år sen och det blir kul att fira tillsammans igen.
Tack.Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag skickade bara in ett reportage, om swingdansfestivalen i Herräng, så det är antingen hela reportaget eller någon singelbild ur det.


Foto: Moa Karlberg

Hur länge har du jobbat som fotograf?
Sen jag slutade på Nordens fotoskola 2006.
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
När jag får fria händer att på mitt eget sätt dokumentera ett icke-arrangerat skeende. Reportage alltså. Och inspirerande människor.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
11
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Det verkar bli mindre viktigt ju äldre jag blir, men är fortfarande väldigt kul och en kick för självförtroendet att få pris. Bilderna får synas mer och hitta ny publik.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag håller på att researcha för en resa som förhoppningsvis blir av i februari, samt för ett längre projekt på hemmaplan. Dessutom ska jag börja jobba med tidningen Re:public som bildredaktör, så jag vill passa på att uppmana alla drivna journalister, såväl bild- som skrivande, att skicka idéer till oss! Vi är en helt ny redaktion som tar över tidningen och vårt första nummer kommer ut i maj.
Vilken öga fotograferar du med?
Höger
Drömreportage?
Något som jag både går igång på visuellt och som kan göra politisk skillnad.
Hur många minneskort har du?
Fem-sex stycken, borde köpa fler och större.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.


Foto: Moa Karlberg

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Frukost: äggmackor och te
Senaste flygsträcka du flög?
Kiruna-Stockholm
Senaste land du var i?
Spanien
Senaste magasin du läste?
Har ständigt buntar med magasin liggande, som väntar på att bli färdiglästa. Det brukar vara Filter, Re:public, Omvärlden, Vagabond och Kamratposten.
Senaste film du såg?
Kan ha varit Mannen från le Havre på bio. Utsökt foto!
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Ett P3-program med Loney Dear som jag hörde härom dagen. Hans musik är melankolisk och hoppfull på samma gång.
Senaste galleri du gick till?
Grafikens hus i Mariefred. De har en utställning med Jesper Waldersten som Martin Sköld från Kent specialskrivit musik till. Mycket bra.
Senaste jobb du gjorde?
Igår tog jag porträtt av en förbundsordförande.
Senaste hemsidan du kollade?
www.laurapannack.com


Foto: Moa Karlberg

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden