lördag 21 januari 2012

Nominerad: Pieter ten Hoopen



Pieter ten Hoppen är också nominerad.
Vad ska man säga?
Vilken kille.
Ödmjuk, trevlig. Rolig och väldigt, väldigt duktig. Alltid med något nytt i armen så att säga.
Under min chefstid och hans praktikantansvar hade jag ju förmånen att få luncha med karl då och då.
Bara den är fint.
Han tycks inte ha någon ro direkt i kroppen. Från Holland. Skolan i Stockholm.
Nu med boende i Kabul men jobbar just nu i USA.
Ja, du fattar och det säkert också. Jag är glad att det går så bra för Pieter men varför skulle det inte göra det?

Grattis till nomineringen!
Grattis på dig Lars! Skit kul. Jag vet ej än om jag kan komma på festen men ska göra mitt bästa! Har en hel del resor inbokade
under våren nämligen. Alltid klurigt som freelance med mycket resepengar.
Tack. Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Jag har inte det blekaste vilken bild eller reportage ska jag vara ärligt. Jag tävlar med 6 olika reportage detta år och bara några få enstaka bilder. Däremot kan man ju hoppas och då hoppas man på ett reportage.


Foto: Pieter ten Hoopen

Foto: Pieter ten Hoopen

Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Hmmmm det kan vara lite olika saker men mest är det väl så att allt bara smälter samman. Ämnet är alltid det som styr för mig men sedan kommer det till allt det ska vara visuellt starkt eller stark nog för att kunna göra ett bra rep.
Många ämnen kan vara otroligt bra men sedan kan det inte illustreras kanske på ett bra sätt.
När alla komponenter faller samman då är det perfekt men detta händer sällan.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Jag skickade 6 reportage, producerat alla under 2011 och kanske 4 enkel bilder. Sammanlagt blir det väl typ 60 bilder då.
Just nu bor du i Kabul, berätta om det?
Jag bor där i perioder. Jag har bott där under hela hösten och ska tillbaka dit snart. Befinner mig i USA just nu där jag jobbar på min andra bok och sedan gör vi ett multimedia jobb på samma ämne med Media-storm i NY.
Ja Afghanistan blev det dels för att jag anser det är den platsen som jag kan göra bra rep just nu och som är mycket intressant innan alla trupper lämnar landet.
Tyckte att det var samt vettig att jobba där medan hela världen var fokuserat på jasmin revolutionen i Nord Afrika och mellanöstern. Året 2011 var det mest våldsamma året sen kriget började, flest döda och skadade under den lokala befolkningen och soldaterna.
Jag har jobbat just mycket med alla civila offer detta året. Dels är det dessa jobb som jag har tävlat med.


Foto: Pieter ten Hoopen


Foto: Pieter ten Hoopen

Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Ja det är en vikt med tävlingar tycker jag. Dels har vi ett ansvar att försöka uttveckla bildjournalistiken och då är just tävlingar en mycket bra forum att kunna göra detta. Klart man ska aldrig glömma innan man tävlar att materialet som väljs är smaken av tre eller fler olika jurymedlemmar. Man kan bli riktigt besviken på deras val eller superglad. Det är alltid bara en smaksak.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Ja det kan jag. Dels som jag nämde tidigare måste min bok göras klart, det är en 8 år dokumentation så man har klart blivit litet less på det. Kul är det och inspirerande att filma men känner det vore fint att börja fokusera på annat med snart.
Kommer väl att jobba en del i Afghanistan ska jag tro under våren för olika kunder i världen.
Vilken öga fotograferar du med?
Jag fotograferar med mitt vänstra öga.
Drömreportage?
Nej har nu inget som jag verkligen anser vara ett drömrep?
Hur många minneskort har du?
hmmmm det ska nu vara 24 och en halvt tror jag.
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte förr.


Foto: Pieter ten Hoopen

Till sist några enkla och snabba.
Senaste mat du åt?
Just en fin Amerikansk frukost, hashbrown alla Montana style, toast och 2 egg sunyside upp.
Senaste flygsträcka du flög?
Amsterdam-New Orleans
Senaste land du var i?
Innan USA där jag befinner mig just nu var jag i Holland.
Senaste magasin du läste?
Time
Senaste film du såg?
The girl with the dragon tattoo
Senaste musik som verkligen inspirerade?
Musiken till filmen Drive
Senaste galleri du gick till?
Foam, Amsterdam
Senaste jobb du gjorde?
Senaste uppdrag var nu den stora självmordsbombningen i Kabul i december. DVS att fotografera den efteråt.
Senaste hemsidan du kollade?
Farmerssupply för att kolla in nya John Deere boots så klart.




Foto: Pieter ten Hoopen

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden