tisdag 24 januari 2012

Nominerad: Roger Larsson



Roger Larsson på Hallans Posten är också nominerad. Det är killen som sitter på bilden.
Tror jag.
Vet jag.
Roger har fått pris förut i tävlingen och är en riktigt trevlig kille.
Ambitiös och driver egna grejer vet jag. Det är bra för att lyckas.
Det är bra för själen.
Det vet jag.

Grattis till nomineringen!
Tack! Grattis själv och tummen upp för din blogg!
Dubbeltack för det. Vad tror du själv det är för bild eller för bilder?
Vet inte. Men det jag har lagt mest tid på förra året är de två
reportagen jag skickat in. Det ena är om Star Wars-fantasten Oscar Lindh.
Han äger lasersvärd och flera Star Wars dräkter. Hans Bobba Fet dräkt
ska tydligen vara så noggrann gjord att man hade kunnat sätta in han i
filmerna utan att ens George Lucas hade sett någon skillnad. Jag har
lärt mig mycket om filmerna genom honom; första dagen när jag
fotograferade Oscar i sin Bobba Fet dräkt frågade jag honom om Bobba Fet
va god eller ond? Oscar tittade konstigt på mig och svarade ”Han är ju
en prisjägare. Han jobbar ju för den som betalar mest fattar du väl!”
Givetvis, sa jag.
Det andra reportaget är ett sportreportage om 89-årige
veteranpingissspelaren Svante och hans fru Lisa som är hans manager
och som han varit tillsammans med i 65 år.


Foto: Roger Larsson/HP

Hur länge har du jobbat som fotograf?
Sen jag gick ut Nordens Fotoskola 2006
Vad går du riktigt igång på, på jobbet?
Alla jobb som det ges bra förutsättningar på. Att det dels är
någonting man tror går att göra nåt bra på i bildväg - men
framförallt att man får tid till det och kan vänta ut de rätta
bilderna. Sen om det är ett sportjobb eller ett reportage om en snickare
har mindre betydelse.
Hur många bilder skickade du in till tävlingen?
Två reportage, två bildspel och en del singelbilder.
Tycker du det är viktigt med tävlingar?
Ja, framförallt är det väldigt roligt att alla summerar vad de gjort
under året och man får se en massa bra bilder.
Kan du avslöja om du har några grejer på gång under 2012?
Jag håller på med ett reportage om Sleazerockbandet Scary Mary. Fyra
killar som heter Kim Kandy, Chrisy Wikked, Phil Dizzy och Will Wild.
Passande namn för blivande rockstjärnor! De är några riktigt sköna
lirare med mycket läppstift och kvinnokläder. Eller som sångaren Kim
Kandy sa häromdagen ”har man inte mer smink än alla brudar i hela
Halmstad tillsammans kan man ju lika gärna lägga ner”
Vilket öga fotograferar du med?
Vänster
Drömreportage?
Är ju väldigt förtjust i USA. Gärna nåt riktigt skruvat därifrån.
Kanske följa med på bilrallyt Cannonball Run eller hänga bakom
kulisserna på Oscarsgalan.
Hur många minneskort har du?
4 st
Tack så mycket för hjälpen och lycka till i Malmö, vi ses där om inte
förr.



Foto: Roger Larsson/HP

Till sist några enkla och snabba.

Senaste mat du åt?
Kycklingsallad.

Senaste flygsträcka du flög?

Köpenhamn - New York

Senaste land du var i?

USA

Senaste magasin du läste?

25 Underbara Hem. Har ett sjukt intresse för extrema hus. Bor dock själv
i radhus.

Senaste film du såg?

Jag är en riktigt nördig filmsamlare. Köpte senast Cable Guy med Jim
Carrey på Blu-ray.

Senaste musik som verkligen inspirerade?

Är inne i en riktig Motley Crue period just nu. ”Wild side” rullar
flitigt.

Senaste galleri du gick till?

Häromdagen var jag på konsthallen i Hishult och såg Hasse Perssons
utställning ”Åter till verkligheten”. Helt underbara bilder från
bland annat Studio 54 och på JR i Dallas.

Senaste jobb du gjorde?

Nåt knäpp på en fotbollstränare i Laholm.

Senaste hemsidan du kollade?

http://www.fast-rewind.com/
Rolig sida om man gillar 80-tals filmer.


Foto: Roger Larsson/HP

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den där Roger är allt en skön lirare.
// Phill Dizzy

Lars D sa...

Mmm, visst är han det.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden