fredag 24 februari 2012

Att ge bort



Det är lustigt det här med att ge bort bilder.
Händer lite för ofta tycker jag att jag i mitt jobb på fältet bråkar med vakter.
Här får du inte vara och här får du inte ta några bilder.

För något år sedan ville MFF få loss lite bilder som vi tagit.
- Ähh du skickar över några knäpp va!?
- Öhhh, skickar över? Hur menar du då och vad ska ni ha dom till?
- Vi ska sälja dom som tavlor på en gala här.
- Nej, tyvärr det funkar inte så.

Jag fick också förklara att det är svårt att ha några bilder när dom alltid har stängda träningar och är otrevliga som fan när vi är där. Han blev förbannad som fan och tyckte att jag eller vi på Sydsvenskan motarbetar hela deras projekt med att sälja (våra grejer) till deras kunder.
Jag har haft samma problem med svenska landslaget och dom är ju verkligen kända för att ställa upp för pressen.
Men åt andra håller ska det tydligen gå hur fint som helt.

Lite "Ni är så välkomna att ge oss bilder men ni får inte komma in".

Det gäller ju allt. Teater, sport, konserter och vad som helst.
Lägg ner och släpp in oss eller ge fan i att be om att få bilder.

Sen på dom arrangemang eller evenemang där jag åtminstone är välkommen och kan röra mig obehindrat är det ju väldigt roligt att ge bort bilder.
Det är ju halva grejen kan man säga.
Att någon faktiskt uppskattar det man gör.

2 kommentarer:

Tobias Welander sa...

Men det är väldigt farligt om det skulle bli någon sorts kohandel. "Om jag får komma och fota er så får ni bilderna" eller "Du kan få komma och plåta men då måste vi få lite bilder?". Som att fotbollslandslag skulle få ställa krav på att man ska kunna använda fotografens bilder till olika saker bara för att man får göra ett reportage.
Då är det, för branschens skull, bättre att skita i sådana uppdrag.

Som basketlaget Dragons i Sundsvall som låter studenter plåta matcher (utan ersättning) som träning men med villkoret att Dragons får använda bilderna på hemsidan.

Lars D sa...

Nej, nej så menade jag inte.
Det låter galet.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden