fredag 24 februari 2012

Mattias har namnsdag. (Mats också)


Foto:Mario Tama/Getty Images

Det är fredag.

Jag sitter framför en brasa och det knäpper fint från den. Vänder jag huvudet åt andra hållet så ser jag sjön.
På sjön ligger det is som håller på att smälta bort. Lite vårkänslor alltså.
Igår var det 10 grader varmt.
Skogen gör att jag inte är ute så mycket på nätet som jag brukar kanske.
Nu såhär på fredagsmorgonen tar jag mig ett ryck ändå.

Mina fina kollegor var igår på Louisiana och tittade på fotograferier.
Det måste jag också göra när jag är hemma igen.

Jag har såklart gått igenom hela norska Årets Bild-boken.
En del är bra en del är sådär. Som vanligt alltså.

För någon vecka sedan träffade jag ju Kalle/Peter/Magnus och Lisa.
Lisa hade varit på workshop på Kuba med Alex Webb.



Alla vinnarna i world press photo under åren hittar du här.

Annars börjar jag bli rätt sugen på att göra någonting, något vettigt. Skogen är inte min grej med kottar och kvistar.
Ja, eller så är de det.
Jag har precis ackrediterat mig till två sporthändelser i maj.
Känns bra åtminstone.

Årets Bild skapar många känslor och mycket tyckande. I Danmark hade dom för några år sedan en stor debatt om för mycket photoshop. Jag har skrivit om en kollega som blev diskad i år och nu är det en kille som bestämt sig för att inte vara med mer.
Läs mer här.
Du kan läsa mer här också.

Här ser du en intervju med Jens Stoltenberg som fått priset "Snill-gutt" i Norge.

Jag läser att Sydsvenskan tappar mest. Något måste göras helt klart.

James Nachtwey får ett fredspris.
Jag läser om det här.

Bilden längst upp har jag lånat från en samling festivals-bilder som du hittar här.

Min kompis Jens Dresling tipsar om att se Joe McNally när han testar nya pocket wizards.
Jag känner lite sådär, nej är det dags för nytt igen.



Han tipsar också om en film hur SI-fotograferna fotograferar fotboll.
Deras fotboll, du vet den man tar med hand i och det tror jag får bli den här fredagens tips.
Ha en riktigt fin fredag och påföljande helg.



Åhh, nej, du måste också läsa intervjun och titta på Yvonne Åsell här.
Vilken fin kamera hon har på bilden.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden