onsdag 26 december 2012

Lucka 26 med Caroline Tibell


Nu är vi framme vid annandag jul och i lucka 26 hittar du 
Caroline Tibell.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?

Det jag är mest nöjd med är egentligen inte ett enskilt jobb utan mer i vilken riktning mitt fotograferande har tagit. 
Tidigare har jag i princip enbart jobbat på uppdrag och gör mycket 
porträtt av olika slag. 
Vilket är skitkul. 
Men det som jag är mest intresserad av är ju sociala och politiska frågor. 
Jag har också saknat att vara involverad i planering och i idéstadiet av reportage. 
I år har jag jobbat mycket ihop med en jätteduktig journalist och vi har gjort reportage om ämnen som är relevanta och viktiga. 
Än så länge har det inte resulterat i så mycket ”bra bilder”, men det känns sekundärt i förhållande till att få jobba med intressanta ämnen. 
Nu i december åker vi till Namibia för att göra jättespännande jobb, tycker jag. 
Men de bilder som jag visar upp här i fotografjulkalendern är lite olika porträtt som jag tagit under året.


Vad är din idé om fulländad lycka?

Jag tror att man måste ha sunda och kärleksfulla relationer med människor i sin närhet för att kunna vara lycklig. 
Det finns ju inget som påverkar ens känslor så mycket som relationer. 
Jag tror också att man måste uppleva sig som fri för att kunna känna lycka. 
Filosofen Spinoza sa ungefär ”frihet är att förstå sin plats i världen och att acceptera den med glädje”. 
Att vara närvarande och att känna en frid över hur ens liv har blivit, det är nog ungefär detsamma som att känna sig lycklig.



                                                                        Foto: Caroline Tibell


Vad är din största rädsla?

Jag är livrädd för att någon av dem som står mig nära ska drabbas av något hemskt.

Vad föraktar du i din personlighet?
Att jag oroar mig över vad folk ska tycka om mig.

Vad är din bild av total misär?
Jag tror att ofrivillig ensamhet eller utanförskap är misär. 
Men min livserfarenhet är nog inte tillräckligt bred för att kunna svara på frågan.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Jag gillar verkligen inte missunnsamhet.





                                                                        Foto: Caroline Tibell


Vilken levande människa beundrar du mest?

Jag har insett att jag har en otroligt intelligent lillasyster. 
Vad man än pratar om så har hon ett helt eget sätt att tänka och hon säger alltid de mest kloka och oväntade sakerna. 
Hon får mig ofta att fundera i helt nya banor i frågor där jag trodde att jag redan hade rätt smarta tankar. 
Samtidigt som hon lyssnar väldigt noga på vad andra har att säga. Dessutom är hon rolig och har ett stort hjärta. 
Jag är så lyckligt lottad som har henne!

Vilken är din största extravaganza?
Kan inte komma på att jag har någon stor extravaganza. 
Men allt är förstås relativt.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Vi överskattar vår förmåga att förstå varandra. Och vår förmåga att vara självkritiska. 
Folk i allmänhet upplever nog sig själva som fördomsfria och medvetna människor. 
Men jag tror att de flesta slentrianmässigt utgår ifrån att ens eget sätt att se på livet och de egna värderingarna är de mest neutrala och normala. 
Man ifrågasätter för lite. 
För att känna empati så måste man förstå, för att förstå krävs det en insikt i att man själv inte är en norm. 
Jag tror tyvärr att de flesta av oss är mycket mer fördomsfulla och dömande än vad vi själva tror.




                                                                      Foto: Caroline Tibell

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Oj, svårt att välja en sak. 
Tyvärr tänker jag och de flesta andra kvinnor på tok för mycket på den frågan. 
Jag försöker att låta bli men det är så svårt när världen ser ut som den gör. 
Man blir hela tiden påmind om sitt utseende och om hur man borde se ut. 
Så länge jag kan minnas har jag haft någon slags utseendeångest, mer eller mindre, det har blivit som en naturlig del av livet. 
Och när man pratar med andra kvinnor om detta så känner de alltid igen sig. Det kan göra mig rätt upprörd att det är så. 
Tänk om vi kvinnor kunde ta all den energi, all den tankeverksamhet och all den tid som vi ägnar åt vårt yttre och istället använda till något kreativt och utvecklande? 
Vi skulle kunna förändra världen!

Vilken levande människa föraktar du mest?
Förakt är ett starkt ord men jag har svårt för människor som missbrukar makt. 
Särskilt en viss typ av män som är där uppe i toppen, Berlusconi-gubbar, som verkar kunna komma undan med vad som helst. 
Tänk vilka möjligheter de har att göra goda saker, men istället använder de sin makt till egna syften, som att roffa åt sig mängder av pengar och/eller till att utnyttja kvinnor.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 
Vem skulle det vara?
En person som lever om hundra år. 
Jag är så nyfiken på vad som kommer att hända. 
Undrar om kvinnors situation i världen kommer att vara annorlunda. 
Och om rika länder i mindre utsträckning utnyttjar och tjänar pengar på människor i fattiga länder. 
Vilken filosofi som kommer att prägla människors sätt att tänka. Jag tror att mycket kommer att vara bättre än idag. 
Känns skittråkigt att inte få uppleva det. 





                                                                       Foto: Caroline Tibell

Var skulle du helst av allt bo?
Någonstans där det är ljust och varmt i åtminstone sex månader om året.


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Jag värdesätter olika saker hos olika vänner.
Men något som är genomgående hos mina närmaste vänner är att de är okrävande, i alla fall gentemot mig. 
Vänskapen känns okomplicerad, vi vet var vi har varandra och tar varandra som vi är. 
Det låter lite klyschigt. 
Men jag tror att det är viktigt för att vänskapen ska bestå, för livet går ju upp och ner och det är inte alltid som man är den bästa versionen av sig själv.

Hur skulle du vilja dö?
Jag hoppas att döden kommer hastigt någon gång när jag är gammal. 
Och att jag slipper att vara rädd när den kommer.

När ljuger du?
Varje gång någon frågar var jag kommer ifrån, för jag svarar alltid ”Göteborg”. 
Då säger de ”Jaha, men det hörs inte, du pratar inte göteborgska?” ”Nej, det är konstigt” svarar jag då.

Tack så mycket för hjälpen, se till att ha ett riktigt Gott Nytt år!

                                                                       Foto: Caroline Tibell

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden