fredag 12 april 2013

Beskärningar


Jag visar alltid och har under många år nu visat upp det vi gör bra i Sydsvenskan.
Jag får många mail om det, att jag överdriver och att jag skryter om det vi gör.
Men ofta blir det riktigt bra och ibland blir det ärligt talat riktigt dåligt.
Idag har vi ett sånt skrämmande exempel.

Jobbet som jag råkat gjort den här dagen är att en spelare i MFF som haft sex med en minderårig tjej (14 år) har fått sitt straff men är nu tillbaka i truppen.
Näthatet är stort mot honom och vi skulle göra en grej att han är tillbaka i truppen och på träningen.
 Men hur gör vi med texten, hur vinklar vi det. 
Kanske kan tränaren (Rikard) berätta lite om hur man "skyddar" en spelare i en sådan situation.
Bra om jag får med både spelaren och tränaren alltså.

Nu vill jag verkligen också förklara att min bild inte är något mästerverk men ibland väljer vi att göra det ännu sämre med beskärningen.
Ibland beskärs Bilder bättre än vad fotografen gjort.
Oftast inte om jag ska vara ärlig.
I det här fallet är det enligt mig katastrof och för ovanlighetens skull bjuder jag på en sådan dålig lösning.
Skrämmande dålig ärligt talat.

När jag började jobba på VLT när jag var 14 år sa det gamla fotograferna till mig:
" Du måste lära dig beskära ordentligt".
Just porträtt eller människor skär man under foten, strax över knät eller som ett vanligt porträtt.
Aldrig i smalbenet!
Det ser galet ut och det där har jag levt efter under mina 25 år i yrket.
Men idag har någon valt att skära mitt kort i smalbenet och jag blir vansinnig när jag ser det såklart.
Välkommen till tidningsvärlden 2013.

Vad tycker du? 
Såhär blev det alltså i tidningen.


3 kommentarer:

Björn Dalin sa...

Jo det ser inte bra ut. Jag brukar berätta för mina elever på helgkurserna precis det du nämner att man skär aldrig i en persons undre ben. Och att man inte heller kapar bort händerna. Din höjdbild hade ju kunnat gå att använda i formen. Tycker jag.

Anonym sa...

Jo, galet men också lite roligt, tränaren får något väldigt flamingolikt över sig. Dock passar det inte så väl i denna kontext.

Kjell sa...

Sydsvenskan blir tyvärr sämre och sämre.
Vad är det som händer?

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden