fredag 7 juni 2013

Fotografiska familjen


"Välkommen till den fotografiska familjen" säger flickan i kassan på Fotografiska.
Jag köpte äntligen ett medlemskort.
Varför har jag inte haft det tidigare?
Bara för att jag bor i Malmö är jag ju där ganska många gånger per år.
Ju mer, ju bättre.

Helmut Newton.
Svårt.
Gubben var ju gubbsjuk som bara den.
Jag har varit på hans museum i Berlin också.
Han gjorde mer än det nakna men det märks att så fort kläderna åker av blir det lite, lite bättre.
Tydligt att han tog i lite mer då.
Snyggare ljus, snyggare linjer, snyggare bilder helt enkelt.

Jag gick där tillsammans med en gammal vän som heter Fredrik Reuterhäll.
Det var ett fint återseende, säkert 15 år sedan sist.
Vi åt god lunch och blickade ut över stan.
Berättade vad som hänt i våra liv.

Det var inspirierande det med.
Tack Fredrik.


Jag ser också att det är mycket som kommer under sommaren som blir bra också.
Håkan Elofsson ställer snart ut, liksom Pieter hugo och Inta Ruka.
Spännande.



Bilden till höger gillar jag bäst från hans utställning.
Påklätt och vackert.


Jag bläddrar i Sabastiao Salgados nya bok.
Han har gjort det igen.
En tegelsten, vacker som allt han gjort tidigare,
Köp du också.

Lägg med den här också av finnen Pentti Sammallahti.

Häng också med Laura Mendelin på hennes finlandsprojekt här.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden