måndag 17 juni 2013

Mattsson & Helin

Podcasten Mattsson & Helin är en av många podcastar jag följer.
Jag blir glad när Jan Helin säger följande om uppsägningarna av fotograferna i Chicago.

"Jag tror bildjournalistiken kommer växa i betydelse. Medier blir mer och mer bildburna.
Jag har sorgligt nog varit tvungen att genomföra två nerbemmaningar på Aftonbladet.
Men varit väldigt noga med att hålla bildredaktionen så intakt som möjligt.
Däremot tror jag att uppdelningen mellan stillbildsfotografer och fotografer som producerar rörlig bild, där tror jag det är en god idé att konstatera att det är bra att lära sig båda sakerna.
Alla kommer inte blir lika bra på båda sakerna. Stillbilden kommer absolut inte försvinna men bildproduktion kommer att handla om att kunna producera båda sakerna i en ny värld.
Det finns en kraft i skickliga bildredaktioner, jag är otroligt stolt över Aftonbladets bildredaktion, det är också en progressiv redaktion som hanterar och lär sig rörlig bild på ett makalöst bra sätt.
Det tror jag är extremt viktigt att inte låsa fast sig vid en uttrycksform, även om man inte kan göra båda samtidigt alltid, det säger sig självt att ibland måste man fokusera på stillbilden och ibland på det rörliga.
Men jag tror att uppdelningen håller på att gå ur tiden".

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden