torsdag 11 juli 2013

"Det gula presskortet"


I måndags så kom regeringen till Geziparken i Istanbul och jag tänkte att jag smyger in och går med det där "presståget"
Jag var riktigt nära det där höjdarna men helt plötsligt blev jag hänvisad att gå ut och eftersom jag fått bilder och det inte var något direkt uppdrag för mig så gick jag snällt ut.
Ställde inte till med någon scen.

Efter ett tag så kom "tåget" tillbaka till den delan av parken där alla stod och då blev jag verkligen bortkörd igen.
En skum man (civil) tog ett såkallat polisgrepp och jag måste säga att jag inte riktigt fattade vad det handlade om riktigt.
Men jag gick med och började inte vifta med något presskort eller så.

Senare fick jag veta av Anders Hansson att utländska fotografer utan det turkiska gula presskortet deporterades direkt och får inte återkomma till Turkiet på 1 år.
Det hände visst en italiensk fotograf samma dag.

Jag är glad att jag var så tillmötesgående och inte började tjata om någonting.

Märkligt land och nog fick jag känslan av att de där "viktiga gubbarna" är rätt korrupta, men det kan ju sitta i mitt huvud.




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden