måndag 8 juli 2013

National Geographics


Jag är tillbaka i Istanbul.
Vaknar tidigt och drar på mig träningskläderna.
När jag säger, förlåt, skriver Taksim tänker du på något helt annat, eller hur?
Inte tänker du på motion?
Men jag korsade Taksimtorget, springandes.
Genom området Galatasaray, visst som fotbollslaget, ner till floden Bosporen och upp igen tillbaka mot torget.
Det var en väldigt fin morgon, ett bra sätt att börja dagen på.
Jag inser nu att det där skiter du egentligen i, men det är väl en form att slå mig själv på axeln förmodar jag.
Ja, ja.

Det är måndag.
Solen skiner.
Ny vecka.
Arbetsvecka för vissa och jag är snart hemma igen och ska verkligen ha semester.
På riktigt.
Typ.

Jag blev verkligen bortskämd av wifi,n i Edirne. Här funkar den ju inte alls stundtals.
Sånt gör mig vansinnig och det är annars egentligen inte mycket som kan det.
Men på något sätt är det kanske nyttigt för mig.
Slå igen locket och ge dig ut för helvete, du är i Istanbul!
Jo, jag vet.

Blir också beklämd av att se både "Lincoln" och "Niceville" på film.
Va fa var det frågan om? Man vill och har svårt att tro att det var sant.
Usch.
Lincoln var dock lite, lite seg kanske så ska du se någon så välj Niceville.
Men det där har du redan gjort, det är bara jag som är sist på det.

Har du korsat Bosporen med båt förresten?
Jag tror jag gör det idag.
Gillar ju sjön så att säga.

Har moderna museet öppet idag, det är ju måndag?

Kjell har namnsdag. Åsa har födelsedag.

GAP har rea här nere, kolla själv.

Igår när jag var ute en sväng på Taksimtorget och tog lite kvällsljusbilder kom det fram en riktigt arg man.

- Va fan gör du, sa han?
- Jag letar siluetter, sa jag för det var det jag gjorde just då.
- Du stjäl, det är vad du gör, jag ska ringa polisen.
- Det tror jag inte du behöver. Det finns ju runt 800 stycken här på torget, vad är ditt problem?
- Jag ska se bilderna, du får radera dom?
- Nej (det var bara skit men ändå)
- Vem jobbar du för?
- National Geographics (den tar jag till ibland)
- Jaha...
- Ville du se?
- Mmmm, okej. Där är jag!
- Yes, och nu raderar jag den.
- Nej!
- Jo.
- Nej!
- Jag är ingen tjuv, jag är här för att skildra er vackra stad bara.
Sen gick han.




















Men det här med att stjäla då?
Är de det vi gör, vi fotografer? 
Man kan vända på det och säga att vi faktiskt ser också.
Vi ser människan.
Men det ligger i ordets betydelse det där, "får jag ta en bild".
Vi skulle också bara kunnat konstatera, "jag tar en bild, för jag ser dig".
Det är ett erkännande också på något sätt. Fattiga människor fattar ofta det där och säger tack.
Tack för att jag såg hen, liksom.
Det är fint tycker jag.

Nej, för helvete! Ge dig ut människa. Du är i Istanbul! 
Här kan jag inte sitta.
Självklart var moderna stängt idag, har jag lyckats kolla med min otroligt slöa uppkoppling!

5 kommentarer:

P-O Stoltz sa...

Det e till o bli lite filosfisk när du e ute o reser.

Lars D sa...

Haha, som familjefar önskar man lite egen tid ibland.
Men nu börjar jag gå mig själv på nerverna också, haha.

/LarsD

P-O Stoltz sa...

Vänta bara tills du som familjefar sitter hemma och undrar när man ska få lite tid med ungarna, för att det är de som far klotet runt. Den ena åker till Melbourne på ett halvår och den andre till Tchad för MSF. Nästa vecka! Nästan ångest.

Lars D sa...

Då tar jag flyget först till Tscad och sen vidare till Melbourne:-)
Låter underbart!
/LarsD

Peter Holgersson sa...

Ruskigt kul - National Geographics = kovändning!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden