fredag 16 augusti 2013

Debatten kring klasserna i Årets Bild




Foto: Joel Marklund/Bildbyrån

Du som har Facebook kan med lätthet följa den långa debatten som skapades runt klasser och Årets Bild.
Det är tydligt att det är en känslig potatis det här.
Ledningen säger att några klasser måste bort och juryn lägger varje år till några specialpriser.
Det tar tid, säger ledningen.
Visst, det säger sig självt på något sätt.
Att juryn de sista åren lagt till några specialpris har jag verkligen gillat.
Det är för att bredda och höja svensk bildjournalistik och det är väl den främsta anledningen till att tävlingen finns till.
Om en fotograf har gjort något extra bra men som det egentligen inte finns någon klass till så prisa det.
OM det höjer kvalitén på helheten.

Det är mycket tyckande och det är tråkigt att klasser ställs mot klasser såklart.
I detta nu och just det som ÅB-ledningen gick ut med var att Sportreportage och Naturbild ryker från prispallen 2014.
Det blev ett himla liv om det.
Klassen Feature ska in (igen).
Läs gärna Daniel Nilssons fina rapport om klasser och tävlingen här.
Att naturbilden inte fick så många protester är kanske ett svar i sig.
Låt den åka och istället sköta sig själv på sina marker.

Om vi alla är överens om det så är det ju bara en klass för mycket.
EN ynka klass alltså som allt detta skapade.
Ta inte in "Feature" då, säger jag.
Till vilken nytta ska den in, vad är det vi vill uppnå med den?

Ofta när klasser kommer så går det oftast ut på att bredda namnen på prislistan.
Fotografer från både de små och stora tidningar ska vara med.
Det är en bra tanke men jag vet inte om "Feature" skulle ta hem fler priser från landsbygden än vad "Sportreportage" gör.
Svårt.
För mig kan vi alltså gott ha båda klasserna kvar.

OM INTE "feature" kan tänka sig att fortsätta hålla sig borta från tävlingen, måste vi tänka ett eller två varv till.
Jag tycker själv "Svenskt vardagsliv" och "Feature" slår ut varandra lite.
Men det är möjligt att "Sport action" och "Sport feature" också gör det.

Då kanske det är just "sport feature" som ska bort om nu, som sagt, "feature" MÅSTE in.
Kan, låt oss säga Joel Marklunds vinnarbild från 2012 vinna den vanliga "featureklassen" med en simhopparbild?
Eller skulle den kunna vinna action, för i mina ögon är det just vad den är?
Det är en actionbild!

Sist vann Jonas Lindkvist med en bild på brottaren Ara.
Det är ingen actionbild på det sättet, den går mer under sport feature men hade fungerat under feature för mig också.

Foto: Jonas Lindkvist/DN

Där blir just sportfeature lite svårt och det tycker jag det alltid varit.
Nu läste jag i klass-reglerna på ÅB hemsida att dom ändrat lite i den, tack och lov.
Men tidigare år har det tydligt stått att bilden ska vara tagen utanför tävlingsarenan.
2011 vann Sara Strandlund med en fin konstsimsbild på några gamla damer från USA.
Mitt under tävlingen.
2:a och 3:a samma år hade vi 2 stycken jubelbilder på tävlingsarenorna.
Visst, jag fattar att det är svårt och missunnar verkligen ingen något pris men där följer ju inte juryn Årets Bilds egna regler riktigt.
Därför ska kanske vissa sportbilder gå in under "feature".

Eller så behåller vi bara det som det varit och lyfter på hatten och tackar naturklassen för all debatt den gett oss genom åren och struntar i att bjuda in "feature".
Det hade varit enklast och smidigast och all diskussion hade varit mer eller mindre onödig.

1 kommentar:

Lina Haske l sa...

"Det blev ett himla liv om det.
Klassen Feature ska in (igen).
(---)
Att naturbilden inte fick så många protester är kanske ett svar i sig."

Är detta taget från Facebookdiskussionen? Måste man som PFK-medlem vara med i den diskussionen? Borde det inte gå ut ett mail till alla medlemmar som informerar om att det är där man ska göra sin röst hörd? Själv ogillar FB- och forumdiskussioner överlag och föredrar smidigare omröstningsförfaranden, t.ex. webenkäter.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden