söndag 1 september 2013

Perpignan 2


Perpignan 1/9






Foto: Magnus Sundberg

Jag tänker på vikten av tempo när jag är på väg ner till stranden. 
Konsten att stanna upp och inte falla in i fällan av att bli jagad av tiden.
I år bor jag vid stranden i Canet 20 minuters bilresa från Perpignan och som en hommage till Bernd och Hilla Becher 300 meter från vattentornet.

Det tyska fotografparet fick för några år sedan Hasselbladspriset för deras sätt att fotografera just vattentorn, där snackar vi tålamod i väntan på det rätta ljuset.

Deras utställning hänger för övrigt på årets upplaga av Arles Photographie.
Att fotografera reportage som de som visas på Visa Pour Lìmage kräver ett disciplinerat tempo, långt bort från bloggens, tv inslagens och de ständiga webb uppdateringarnas tempo.

Konsten att stanna upp, lyssna, smaka och vara närvarande är få förunnat, men en nödvändig egenskap som gör skillnad om du har som uppgift att berätta en historia.I dag stannade jag upp framför Reuter fotografen Goran Tomasevic bilder från Aleppo.
Goran fotograferar krigets Syrien utifrån soldatens perspektiv och förklarar med sina egna ord ”If you want to tell the true story you have to be there”.

På en av bilderna ser man hur två av soldaterna skottskadats av en krypskytt.
Behåller man inte lugnet i krigets epicentrum som fotograf överlever man inte.

/Magnus Sundberg

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden