lördag 22 februari 2014

Helmut


I Berlin finns ett riktigt stort Helmut Newton museum.
Hur många fotografer kan skryta med det liksom?
Nu är kanske inte Helmut min favorit men ändå, jag gillar verkligen museet.
Det är stort, 2 våningar och det visar en våning med hans bilder som jag sett många gånger så just dom gick rätt snabbt att ta sig igenom. Den ena våningen är dock ägnat åt Helmut som person. 
Där kan du se hans anteckningar, hans kontor och hans kalender och alla breven och faxen.
Nördigt som bara den men så råligt att Tyskland lyckats bevara det och gjort en grej av det.
Hans kameror och hans väskor men även hans egna kläder. Hans glasögon.
Roligt och nördigt alltså.

Bäst av hans bilder är påklädd.
Enligt mig.

Han sa " jag fotograferar bara det jag ser" men det tycker jag inte stämmer för fem öre när jag ser hans bilder.
"Jag fotograferar bara det jag arrangerat" hade passat bättre.


En del av hans kontor i Monacco.

Hans kalender, ganska full som det ser ut.

Lite av hans rekvisita.

Utställningen, en del av den.

4 kommentarer:

P-O Stoltz sa...

Finns hans specilbyggda bil kvar? En sorts ombyggd SUV tror jag mig komma ihåg. Kommer ihåg att jag stod och undrade om det var den som tog livet av honom. Lika bisarrt som så mycket annat med den mannen.

Lars D sa...

Yes, den finns kvar men när jag skulle ta ett kort med min telefon på den kom det en vakt och sa till.
För andra gången:-)

/LarsD

P-O Stoltz sa...

Det ofotograferbara fotomuséet.

Jonas sa...

SJYSST!!!!!!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden