söndag 15 juni 2014

Sunday, bloody sunday!


Det är söndag morgon och solen skiner ordentligt i Skåne.

Igår kväll visades hela filmen om Vivian Maier på Copenhagen Photo Festival.
Du känner till den historien eller?
Se det här korta klippet annars.


Nu är hela filmen alltså färdig och visades som sagt igår kväll.

Hans Gedda hade också vernissage igår på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.
Har du vägarna förbi tycker jag du kan gå in och kolla.

Jag bläddrar runt på webben på morgonen och på en hemsida får jag några tips på att bli en bättre fotograf, du kan göra vad du vill med dom men såhär ser det ut.

1. Chimpa inte!
2. Titta inte på dåliga bilder. (Studera mästarna)
3. Bläddra inte på utrustningssidor när du är uttråkad. (Bläddra i böcker istället)
4. Oroa dig inte för din kamera. (Den bästa är den du har med dig)
5. Mixa inte färg och svartvitt i samma serie. (Var konsekvent)
6. Sluta inte att fotografera. (Ta mycket dåligt för att få något bra)
7. Tänk inte på hur många som följer dig. (Fotografera för dig själv. Som Vivian Maier)
8. Ta inte bara en bild på en situation. (Jobba dig runt)
9. Kom ihåg att ha roligt. (Fotografera som om detta är sista dagen)









Jo, jo, jag vet att jag tipsat om det tidigare men för dig som inte sett det.
Börja från början vet ja!

När du tagit dig tiden och fått många skratt kan du gå vidare och kolla den här tycker jag.


Ja men där tror jag bestämt att du har lite att göra på söndagen. Själv sticker jag och tränar.
Tänker mig en riktig urkörning men vi får se, kroppen kanske vill annat.

Ha en fin söndag!

Bilden är förresten från OS i London 2012.
Balansgången.

1 kommentar:

P-O Stoltz sa...

Här en annan sorts tips. Lite tuffare kanske, typ "don't waste my time"

https://www.youtube.com/watch?v=dLgB4unXT_4

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden