tisdag 23 september 2014

Anders Hansson och hans projekt "Flykt".

Foto: Anders Hansson

Anders Hansson är en vän och kollega här i Malmö.
Den mannen har en riktigt fin fotografisk kurva där han nu kommit riktigt långt i sin karriär.
Det är roligt och inspirerande.
Han är kontrakterad med DN i Stockholm och åker jorden runt för deras räkning.
Inte för att han bara trillade på det kontraktet utan för att han jobbade till sig det, genom att han redan, som frilans gjorde mycket av den typen av jobb.
Han snackar många språk, sa jag det?

Nu släpper han sin bok "Flykt" och i samband med det har han också, vad jag vet, den största fotoutställningen på Malmö museum.

Boken i sig är förmodligen den viktigaste fotobok som ges ut i år i Sverige.
På väldigt länge dessutom.

Ärligt talat, jag blev förbannad när jag såg att den inte ens var nominerad till "svenska fotobokspriset".
Förbannad!
Men det kanske är så att den är för ny, den kanske är nominerad nästa år.
Jag hoppas det.
Köp den du också om du gillar fotografi.
Den är stark och det var väldigt länge sedan jag såg ett så gediget arbete på den här internationella nivån.
Jag är riktigt imponerad och vilket viktigt ämne, kanske allra helst i dessa tider.

Detta är heller inte Anders Hanssons testamente, det är en samling reportage han samlat ihop under 10 år som han sammansätter.
Han jobbar vidare, det kommer mer var så säker.

Men han ställer in sig i ledet av de som gjort starka, bra och välarbetade reportageböcker.
Torbjörn Anderssons "fem decennier" tänker jag på och som fungerar som en bildjournalistisk bibel i sammanhanget.
Roger Turessons "Hong Kong" bok som försvann lite för snabbt men som än idag håller hög standard.
Paul Hansens "Människa, människa" men kanske allra mest Jens Assurs "Och himlen där ovan".
Nu ställer vi med lätthet in boken "Flykt" av Anders Hansson i samma hylla.

larsdareberg.blogspot.se (den här bloggen alltså) fick chansen till en förhandstitt på utställningen med vernissage nu på lördag.
Är du hemma i Malmö går du dit, (jag missar tyvärr den).

Vi (redaktionen alltså) fick oss också ett snack med Anders själv.
Klicka på play här nere och kolla på fler bilder och hör Anders själv berätta om projektet.

Tack Anders Hansson för hjälpen, du inspirerar verkligen!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden