måndag 12 januari 2015

Första hela riktiga frilansveckan


En ny vecka i det nya livet tar form och strular direkt såklart.
Börjar fint med ett planeringsmöte längs stranden i Malmö.
Där är förresten bilden tagen.
Regnet och blåsten piskar och min möteskompanjon kommer lite närmare allt.
Strukturerar och peppar varandra.
Fint och tack för det.
P-böter på det. Hade glömt (eller glömt, mer skitit i det) att ställa min klocka.
Sätter man böter för sånt nu för tiden?

Ett kontor för dagen. Mobilt som det heter. Börjar med biblioteket nere vid vattnet, det har fått mycket beröm.
Efter en timme ger jag upp.
Dåligt nät och ont om platser men utsikten är fin.
Nu Ikea.
Ikea är mitt nya mobila kontor. Snabbt nät och en kopp te med kanelbulle.
5 kr.
Kom hit om du vill, vi kan ha kundmöte så att säga.

Med tanke på mitt förra inlägg tror du säkert att jag är sponsrad av Ikea.
Nej, tyvärr.
Men jag blir gärna.

----------------------------------------------------------

Årets Bild då?
Till helgen är det jurymöte och det ska tydligen sändas via webben.
Men bara singelklasserna och jag (om jag nu vill se det) hoppas att dom klasserna ligger efter varandra.
Juryn är klar också, har du sett den?
Annars finner du den här.
Juryn ställer såklart till diskussion varje år, det hör till.
Jag blir förvånad att det verkar som att Aftonbladet ska ha en "inbäddad" varje år.
Jag gillar verkligen Bibbi Johansson och tycker hon är mer än en duktig yrkesperson.
Dessutom trevlig som få.
Men har inte hon halva foten inne på Aftonbladets bildredaktion?
Förra året var det Gabriella Bruske och det är ju verkligen inget fel på henne heller.
Men jobbar hon inte halvt eller nyligen på just Aftonbladet?
Innan det satt Hans-Olav Forsang (också en fin kille) i tre år och inte för att han jobbar för Aftonbladet har han ju väldigt god insyn i deras bildredaktion. 
Ja, ja kanske inte jag ska vara en sur gubbe nu, jag vet ju hur svårt det är att sätta ihop en jury men det känns lite märkligt kanske.
Ken Mainardis är gift med Bildbyråns Jessica Mainardis.
Visst, också en väldigt duktig bildmänniska och det är svårt, rent utav omöjligt att hitta folk utanför branschen som skulle kunna göra det bästa som går för svensk bildjournalistik.
Men ändå.
Bra att tänka på bara.
Men när nomineringslistan kommer kan vi skrika JÄV!
Eller så är det bara så att det är bäst grejer som kommer från Aftonbladet och Bildbyrån.
Vi får se vad juryn tycker.

Men priset då?
Jag ser och har alltid hört att det är så dyrt att vara med i Årets Bild.
I år var första gången jag betalade helt själv för kalaset så låt oss fundera lite kring det.
Jag tror jag fick ihop 28 bilder till sist. 2 reportage och några singelbilder.
2800 kr (bildinskick)
  999 kr (entré, jag vill ju hylla min vän Jonas Lindkvist)
1500 kr (resa tur/retur)
2400 kr (hotell, 2 nätter)

Summa: 7699kr

Om vi då lägger till dricka och kanske en ny kavaj, ja då blir det mycket riktigt ganska dyrt.
Det är synd tycker jag.
Men som sagt, inte ska jag väl sitta och sura för det, men tanken kan jag ju vädra ändå.
Jag vet dessutom vilket jobb Ola Axman lägger ner på tävlingen och jag är tacksam för det.

----------------------------------------------------------

Nu måste jag fortsätta med mina punkter här.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden