onsdag 25 mars 2015

Charleroi

Sommaren 2000 var jag i den Belgiska staden Charleroi i södra Belgien.
Fotbolls-EM och av slumpen, lottningen alltså skulle England och Tyskland mötas just i den här lilla staden.
Det blev bråk och tumult och matchen glömdes lite bort, men jag kan berätta att
England vann med 1-0.

Staden räknas som Europas fulaste men det vet jag verkligen inte om det stämmer.
Om du har hängt med i bildjournalistiken så vet du att den Italienske fotografen Giovanni Troilo gjort ett reportage om staden och vunnit och hunnit diskats i world press photo.
Det finns massor att säga om det där såklart. Många frågetecken och kanske också några förklaringar.
Jag går inte in på det just nu.

Det finns en spännande svensk fotograf i Jens Olof Lasthein.
Kolla hans hemsida och han har också gjort ett större reportage om staden.
Plåtat i staden såklart, ett av de problemen Italienaren hade, att han inte ens varit i själva staden och fotograferat...

Teresa Küchler på SvD skriver om det hela här och jag tycker du ska läsa texten.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden