torsdag 14 maj 2015

Rörligt i dagspressen!

Jag funderar en del på det här med "vi satsar på rörligt nu".
Exakt var ligger den satsningen, är det något vi som konsumenter har märkt av, är det rent av något vi vill ha?
Vad har mediahusen satt upp för budgetar för rörligt, eller handlar det bara om att utbilda reportrarna i att filma med sin telefon?
Jag tror inte det lockar till tittning nämligen.
Eller jag förresten, siffrorna talar väl sitt tydliga språk på något sätt.

Förr när tidningshus kunde satsa på att enbart göra tidning (på papper) pratade man om vad som var mest läst också såklart i olika undersökningar.
Jag minns att på mitt gamla organ (Sydsvenskan) talades det mycket om att ta bort Bridge/Schack från spalterna för det var bara enligt läsarundersökningar runt 30000-40000 som läste det.
Det ansågs för lite så då kunde vi ta bort det.

Idag när det gäller rörligt är det hick-five på tittarsiffror på 800 tittare.
Var i ligger logiken i det?
Finns det ens en logik?
Finns det pengar i det?

Tror du att mediahusen har en budget för inköpt rörligt material eller ligger som sagt "satsningen" på att reportern gör en snutt med telefonen.
Jag tror inte det kommer rädda mediakrisen ärligt talat.

När jag tänker på SVT Play och helt utan kunskap bara gissar mig till vad som går bäst där.
Är det mobilfilmer med någon som bara säger något i bild, vilket alltså lika bra kunde vara radio.
Nej, jag tror inte det.

Visst, vi vet att rörligt är det som är absolut lättast att ta till sig, det slår allt annat.
Men låt oss verkligen satsa på det då.
Jag tror ändå att rörligt, som faktiskt är visuell, måste just vara det.
Visuellt.
Såklart med journalistik och information också men det räcker inte med en gubbe eller gumma som säger något i bild om det inte är en väldigt "stor" nyhetshändelse.
Vad tror du?

Kunde det bli bättre om det fanns en budget för att köpa in material som är lite mer fylligt och varva det med mobilfilmerna och livesändingarna?
Skulle det vara att satsa på rörligt?

Jag tycker det är fint att Sydsvenskan med duktiga Cecilia Nebel i spetsen kommit så långt med sin livesänding från "Late Night Lund" med inbjudna gäster.
Du kan dessutom se det i efterhand här, det känns som rätt spår.
Ett spår, jag tror det krävs mer.
Ta dig gärna en titt i efterhand, det kördes igår (onsdag) i Lund som ett livearrangemang.

Nu när jag tittar på torsdagsmorgonen så står det 9 tittare men det tror jag inte stämmer ärligt talat.
Jag minns när Cecilia avslöjade sin idé på en restaurang i Rumänien när hon och jag var på reportageresa där och nu rullar det för fullt och denna andra gången (av arrangemanget) fyllde hon Mejeriet i Lund på bara någon dag.
"Lapp på luckan"!
Jag blir glad och lite stolt av det där.



Det blir mer och mer som TV och TV själva vet jag satsar mycket på att skriva på webben.
Omvända världen och alla har panik.

Säg att jag som frilansare idag gör en journalistisk film/inslag/rörligt och vill sälja det till en kund det skulle passa perfekt till, finns det då pengar till det, går det att satsa på det?

Vad tror du?

3 kommentarer:

Jonas sa...

På en press konferens i England stängdes pressfotograferna ut, då tyckte den här reportern att detta var att bra alternativ.

https://twitter.com/juliette_grace/status/598822945239207936

Var är vi på väg?

Robin Nordlund sa...

Väldigt intressanta funderingar Lars. Jag har undrat samma sak när Mittmedia storsatsat på att göra mat-tv med f.d sportchef som programledare (inte riktigt lyckat), livesändning av fotoboll division 6? typ m.m. Där har det verkligen funnits pengar, dels utrustning som köpts in eller leasats och dels personaltimmar i utbildning m.m. Det verkade dock inte bli någon fortsättning på något av detta i år men jag undrar vad kalaset kostade och vad man skulle kunna gjort istället för pengarna!
Men det är tyvärr "good enough" som är ledordet. Det behöver inte vara bra, så länge det är rörligt...

Detta är absolut en fråga för medieforskarna på Mittuniversitetet att fortsätta gräva i tycker jag. Jag ska tipsa iaf om det

Jonatan Stålhös sa...

Ställer mig själv exakt samma fråga med jämna mellanrum. Var är efterfrågan på det rörliga? Envisas alla dagstidningar med det endast för att kvällstidningarna visat vägen? När det enligt rykten KNAPPT är hållbart med ekonomin ens för dem, som har största läsarsiffrorna i landet.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden