onsdag 24 februari 2016

Blommor på brinnande fartyg

Jag höll länge Gilles Peress som en av mina favoriter.
Därför blev jag glad när jag hittade en ny film på youtube med honom.
Du såg säkert filmen här i ett tidigare inlägg.

Jag plockade fram hans bok "The Graves" som jag har här i hyllan.
Det är en annorlunda "fotobok" som handlar om gravarna i Srebrenica och Vukovar.
Stark. Obehaglig.
Den är tryckt 1998 ser jag.
Fotografierna var rakare, enklare på den tiden. Effekterna var mindre.
Photoshop var inte lika stort och det var inte via det dataprogrammet som gjorde fotografiet.
Det var bilderna.
Idag utgår det mycket från effekterna och så kommer bilderna i andra hand många gånger.
Det är egentligen ingen framåtrörelse, men så är det bara.
Bredvid den boken står hans bok "The Silence" som handlar om folkmorden i Rwanda.
Men den kan vi snacka om en annan dag.

Jag minns att på den tiden kändes Gilles så produktiv och sen försvann han lite från fotohimlen.
Det gjorde han såklart inte men det kändes så då.

-------------------

Jag tror jag landade några fina uppdrag under gårdagen, det är fint.
Sara Johari kom tillbaka från Sydamerika och tog (såklart) sin skärm jag lånat på kontoret.
Nu måste jag finna en snabbt.

Idag har jag egentligen stämplat ut från kontoret eftersom jag ska jobba till helgen.
Bio väntar och annat bra med yngsta dottern.
Men det där har du egentligen inget med att göra, dessutom struntar du säkert i det.

-------------------

Resa till Jönköping bokad - check!

-------------------

Jag fick en fin lunch igår med Jörgen Johansson, Åsa Sjöström och Emma Larsson.
Jörgen var i stan och vi hade bokat in oss för en sittning.
Han har ett beundrande driv den där mannen, ja det har tjejerna också.
Det är inspirerande.

-------------------

Bilden är såklart från Fårö och min resa dit.
Strax till vänster om den här väderkvarnen/møllan ligger Ingmar Bergmans biograf, men den här var finare.

Jag tror jag rundar av detta inlägget med det rubriken utlovar.





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden