lördag 20 augusti 2016

Lördag

Som jag skrev redan igår så är "drevet" eller ska vi kalla det sandkastningen mellan journalister kring det tragiska kring Mittmedia igång.
Idag läser jag Heidi Avellan i Sydsvenskan. Hur stort är egentligen allmänintresset i den här frågan?
Med en gammal ledning (Mittmedias) som uttalar sig som "våra läsare ser inte om bilderna är skarpa, de är ändå så gamla" undrar jag om det går så bra för.
Inte för att hon i det här fallet degraderade bildjournalisten utan ännu mer läsarna.
Köparna.
Vill man vara med i det laget?
Det skrivs mycket om demokratin i dessa dagar. Men är det verkligen demokratin eller journalisternas tjänster som är den stora frågan.
Att mediakonsumtionen har förändrats är också ett vanligt argument.
Ja, den har ändrats och kommer att ändra sig ännu mer, men jag är inte säker på att den tar bort demokratin.
Det handlar om papperstidningen och det är inte enda forumet till demokrati.
Missförstå mig inte, jag älskar ju papperstidningen, jag sörjer verkligen med de som jobbar på de olika tidningarna. Jag har jobbat inom dagspressen i nästan 30 år, jag är papper.
Men demokratin, njae jag vet inte jag.
Heidi skriver också i sin kolumn att "läsarna vill ha den", vilket jag inte är riktigt säker på heller.
Jag hör oftare att tidningen är skit än att någon vill ha den, att den är viktig för någon.
Mer dyr och dålig tyvärr.
Konsumenten sitter fast i ett beteende av att till frukostägget ha något att bläddra i, kanske något att störa sig på, eller glädjas åt.
Nyheterna har vi redan fått från andra håll, eller för den delen från samma aktör men gratis kvällen innan det kommer i papperet.
Men morgon efter morgon ligger den där på frukostbordet och retar upp dig tills du bestämmer dig för att strunta i att betala för den.
Inte för att du är rädd för demokratin, utan för att du tycker det är för dåligt eller för dyr helt enkelt.
" Det är bara skit på TV:n" säger de flesta men sitter ändå och zappar runt bland kanalerna.
Det är en vana vi har, att slå oss ner framför TV:n och koppla av.
Men då kommer utvecklingen och man kan kolla på precis det som roar oss just nu, var vi vill.
Youtube, Apple-TV och SVT play.
Vi förändrar våra vanor och konsumerar när det passar oss bäst.
Min tonåring tror jag inte vet vad tv-tablå är för något och när jag var i hennes ålder kunde man den nästan utantill.
Det var lätt, det fanns ju bara två kanaler, men ändå.

Snacket mellan journalister och mellan de olika styrelsemedlemmarna lär fortsätta.
Läs mer här när VD:n förnekar de påstående som den tidigare redaktionella chefen....har sagt och ja, du fattar.

........................

Jag läser om och ser den lilla filmen om AP:s robotkameror i Rio.
Du kan med lätthet kolla mer här.

Den här helgen hade jag så gärna varit i Vejle i Danmark.
Det är Henrik Kastenskov från Bombay Flying Club som dragit ihop en festival för web-dokumenär-festival och jag är säker på att kommer den tillbaka så kommer jag vara på den.
Kan det vara så att just web-dokumentärer är en berättarform som kommer växa i framtiden.
Ja, jag tror det.
Läs mer här och se program och allt.

Se till att ha en riktigt fin lördag!

Bilden förresten, den är knäppt i Dublin.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden